Różne modele rozliczenia za usługę pozycjonowania.

Przy rozliczaniu usług SEO spotykamy się z kilkoma modelami. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze rozwiązania oraz wskazujemy na ich wady i zalety.

Rozliczenie za osiągnięte pozycje
Na podstawie zadanej listy słów kluczowych określana jest stawka za osiągnięcie danej pozycji przez słowo. Rozliczenie następuje za każdy dzień obecności frazy w top 10 wyników wyszukiwania.

Zalety
– prosty system rozliczeń,
– klient płaci za efekt,

Wady
– strona może zajmować różne pozycje w wynikach wyszukiwania w zależności od lokalizacji osoby wyszukującej daną frazę,
– firma pozycjonująca może skupiać się na działaniach przynoszących szybkie efekty o kiepskiej jakości,
– firma pozycjonująca musi na początku wykonać sporo pracy zanim zacznie zarabiać,
– ograniczenie się do kilku fraz powoduje niewykorzystywanie tzw. długiego ogona wyników wyszukiwania, a co za tym idzie, jedynie wąskie promowanie serwisu.

Rozliczenie ryczałtowe (abonamentowe)
Firma pozycjonująca określa stawkę miesięczną za swą usługę i rozlicza się za przeprowadzone działania.

Zalety
– szeroki wybór fraz do pozycjonowania,
– ryczałt zwyczajowo wynosi mniej niż sumaryczne opłaty za efekt,
– szerokie planowanie działań,
– budowanie sieci wartościowego zaplecza i linków do serwisu,

Wady
– dłuższy czas do osiągnięcia najwyższych pozycji słów kluczowych,

Rozliczenie za ruch na stronie
Płacimy za każde wejście na naszą stronę z wyszukiwarki. Opłata uwzględnia tylko ruch organiczny. Klient przy tym rozliczeniu nie płaci za pozycjonowanie, a za pozyskany ruch na stronie i to od agencji zależy rodzaj wykonywanych działań.

Zalety
– płacimy za efekt,
– mamy swobodę w wyborze słów kluczowych,
– dla firm, którym zależy na wzroście ruchu na stronie,

Wady
– przy dużej oglądalności możemy zapłacić więcej niż przy rozliczeniu za pozycje,
– efekt sezonowości ruchu na stronie,
– nieścisłości w obliczaniu przez agencję liczby wejść na stronę,
– pole do nadużyć przy pozyskiwaniu ruchu przez firmę pozycjonującą.

Stosowane są również modele hybrydowe – ryczałt + premia za efekt (zwiększenie ruchu na stronie bądź osiągane efekty). Jest to rozwiązanie łączące interesy zarówno klienta (efekt), jak również agencji (budżet na działania).

Słownik pojęć – long tail

Long tail, czyli tzw. długi ogon, to niszowe słowa kluczowe, które generują ruch na stronie internetowej. Kombinacji słów kluczowych może być bardzo wiele. Trzeba dość szeroko spojrzeć na dane zagadnienie i przygotować się na różnorodne frazy.

Trzeba pamiętać, że z Internetu korzystają ludzie o różnym stopniu zaawansowania, którzy mogą wpisywać zapytania składające się z kilku, a nawet kilkunastu słów kluczowych.

Okazuje się, że wejścia z długiego ogona mają wysoki współczynnik konwersji, dlatego warto wykorzystać to w strategii marketingowej.Pozycjonowanie szerokie z długim ogonem jest polecane w przypadku dużej konkurencji, gdy niezwykle trudne lub kosztowne jest pozycjonowanie na kilka najpopularniejszych fraz.

Google Pingwin 3.0.

W październiku wyszukiwarka Google wprowadziła kolejną aktualizację algorytmu – Pingwin 3.0. Jej celem jest podniesienie pozycji domen, do których prowadzą wartościowe linki.

Wyszukiwarka wyżej pozycjonuje strony, które mają linki z wartościowych działań – wpisów z mediów społecznościowych czy publikacji ciekawych treści na swoich stronach internetowych. Gorzej oceniane są natomiast linki z typowych do tej pory miejsc – katalogów, niskiej jakości blogów i for internetowych.

Obecnie wprowadzona wersja Pingwina jest już szóstą w historii Google. Jak informuje Pierre Far, pracownik Google na stanowisku Webmaster Trend Analyst, proces przeliczania wyników cały czas ma miejsce i może potrwać jeszcze kilka tygodni. Ciągle zatem będziemy obserwować zmiany w wynikach wyszukiwania.

Na chwile obecną trudno jest przewidzieć, jak ustrzec się przed zmianami. Jedno jest jednak pewne – musimy skupić się na działaniach opartych na dywersyfikowaniu sieci linków i tworzenia wartościowych treści.

Słownik pojęć – Indeksacja

Indeksacja to złożony proces, w którym dana strona, podstrona czy link zostają wprowadzone do zasobów wyszukiwarki Google poprzez tzw. boty Google. Nie ma co liczyć na to, że jak stworzymy stronę, to w jakiś magiczny sposób zostanie ona zauważona przez potencjalnych klientów.To my musimy wprowadzić nowe dane do wyszukiwarki Google.

Najpopularniejszymi i najskuteczniejszymi sposobami indeksowania stron są:
– narzędzia udostępnione przez Google;
– zdobycie kilku linków z mocnych stron;
– prawidłowo zbudowana mapa strony;
– przejrzyste linkowanie wewnętrzne;

Indeksacja może być procesem ręcznym lub automatycznym. Pierwszy sposób, choć żmudny, jest polecany z uwagi na to, że zapobiega spamowaniu, co w przyszłości może zapobiec usunięciu zawartości strony z wyszukiwarki..

Książki o pozycjonowaniu

Książki, artykuły branżowe, blogi, polskie i zagraniczne fora internetowe oraz wskazówki od samego Googla – informacje o pozycjonowaniu można czerpać z wielu źródeł. Wszystko zależy od tego, jaki jest poziom naszej wiedzy i czego dokładnie chcemy się dowiedzieć.

Książki dają nam podstawową wiedzę, pomagają usystematyzować zagadnienia i są punktem wyjścia do szukania zaawansowanych technicznie rozwiązań. Przy wyborze lektury na pewno warto zwrócić uwagę na datę publikacji, gdyż wiele z rozwiązań może być już dzisiaj po prostu nieaktualnych.

Poniżej prezentujemy kilka książek, które naszym zdaniem warto wziąć do ręki przy poszukiwaniu wiedzy o SEO.

„Sztuka SEO. Optymalizacja witryn internetowych”, Eric Enge, Stephan Spencer, Jessie Stricchiola, Rand Fishkin, czerwiec 2013

„Wojownik SEO. Sztuka osiągania najwyższych pozycji w wyszukiwarkach”, John I. Jerkovic, grudzień 2012

„Przechytrzyć Google. Odkryj skuteczną strategię SEO i zdobądź szczyty wyszukiwarek”, Evan Bailyn, Bradley Bailyn, marzec 2012

„Sekrety SEO. Tajna wiedza ekspertów”, Danny Dover, Erik Daffornl, luty 2012

„Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak się to robi.” Wydanie III, Bartosz Danowski, Michał Makaruk, wrzesień 2011

Szybka strona – więcej korzyści

Tworząc nową stronę internetową skupiamy się na przejrzystym układzie, ciekawych elementach graficznych czy opisach. To wszystko jest oczywiście ważne, ale jeśli przy tym nasza strona będzie dość długo się ładować, to użytkownik może stracić ochotę na przejrzenie jej zawartości.

Spotkać się można z różnymi badaniami, które mówią, że jeśli nie uda się w ciągu 10 sekund zobaczyć efektów ładowania strony, to jest niemal pewne, że zostanie ona opuszczona przez internautę.

Jest to o tyle istotne, że jeśli nasza strona będzie się zbyt długo ładowała, to zmniejszy się ruch i co za tym idzie nasze zyski. Dlatego potrzebna jest optymalizacja strony oraz dokonanie różnych zabiegów mających skrócić czas ładowania się witryny.

Szybka strona ma ogromne znaczenie w SEO. Jest ona bowiem automatycznie bardziej wartościowa dla robota, który widzi więcej treści na witrynie i dzięki temu można uzyskać lepsze pozycje.

Co to jest konwersja?

To pojęcie pojawia się niezwykle często przy działaniach e-marketingowych. Warto więc zapoznać się z jego znaczeniem.

Gdybyśmy zajrzeli do słownika języka polskiego to pod hasłem konwersja przeczytamy, że jest to między innymi zmiana postaci czegoś, przekształcenie czy transformacja.

W marketingu internetowym konwersja jest wskaźnikiem, który określa nam, jaki efekt przyniosły nasze działania reklamowe. Ma więc miejsce wtedy, gdy potencjalny klient wykonana pożądaną czynność, czyli zarejestruje się, zapisze się do newslettera bądź dokona zakupu w naszym sklepie internetowym.

Dla osób, do których bardziej przemawiają wzory, konwersję można zobrazować następująco:

Wskaźnik konwersji= ilość wykonania pożądanych czynności/ilość unikalnych odwiedzin na stronie

Jeśli więc w ciągu ostatnich siedmiu dniu Twój sklep internetowy odwiedziło 1000 użytkowników i spośród nich 50 dokonało zamówienia korzystając z formularza, to wskaźnik konwersji wyniósł 5%.

Pewnie zaraz pojawi się w głowach wielu pytanie: jaki wskaźnik konwersji jest wystarczający? Tu jednak trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, bo może być tak, że wskaźnik 5% będzie satysfakcjonujący, gdyż spełni określony wcześniej cel, a może być tak, że 15% wskaźnik nie będzie dla nas dobry, bo nie spełni zamierzonego efektu.

Google+ dobre dla pozycjonowania

Google+ z miesiąca na miesiąc zyskuje na popularności. Jako medium społecznościowe należące do potężnego Google wpływa na nasze pozycje w tej wyszukiwarce. Jak dobrze wykorzystać to narzędzie i jakie efekty może przynieść? Przeczytajcie! Czytaj dalej

Szybkie pozycjonowanie? Ostrożnie z ofertą!

„Prosimy o wycenę usługi pozycjonowania dla naszego klienta na poniższe frazy z zastrzeżeniem, że mają one znaleźć się w pierwszej trójce w ciągu trzech miesięcy.”

Czasem dostajemy takie zapytania ofertowe i nie bardzo wiemy, jak się zabrać za odpowiedź…

Czytaj dalej

Słownik pojęć – Fresh Site Bonus

Dziś rozszyfrujemy tajemniczy skrót FSB, czyli Fresh Site Bonus. To część algorytmu wyszukiwarki Google, która wysoko ceni nowe strony www. Jeżeli więc Google natrafi na nową domenę lub stronę www, to automatycznie umieszcza ją na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Fresh Site Bonus – co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Nie ma określonego czasu trwania swoistego promowania nowych stron dzięki temu algorytmowi Google. Webmasterzy odnotowują, że czasem okres trwa zaledwie kilka dni, a czasem są to nawet tygodnie. Ale wiadomo, że nic nie trwa wiecznie, więc w zależności od konkurencyjności danej frazy, strona prędzej czy później uzyskuje już realne pozycje, które sobie wypracowała. Zwykle wtedy następuje boleśnie odczuwany spadek ruchu i trzeba podjąć wszelkie możliwe działania, które pomogą nam uzyskać zadowalającą pozycję w wyszukiwarkach. Docelowo liczy się dla nas jak największa liczba wartościowych odwiedzin i do tego dążymy dzięki systematycznej pracy, dobremu planowi działania oraz stałemu monitoringowi, który umożliwi szybką reakcję i dostosowanie się do zachodzących zmian. Trzeba też pamiętać, że na pozycję wpływ ma również sama konkurencyjność fraz kluczowych, na które dana strona jest pozycjonowana.