Różne modele rozliczenia za usługę pozycjonowania.
Przy rozliczaniu usług SEO spotykamy się z kilkoma modelami. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze rozwiązania oraz wskazujemy na ich wady i zalety.
Rozliczenie za osiągnięte pozycje
Na podstawie zadanej listy słów kluczowych określana jest stawka za osiągnięcie danej pozycji przez słowo. Rozliczenie następuje za każdy dzień obecności frazy w top 10 wyników wyszukiwania.
Zalety
– prosty system rozliczeń,
– klient płaci za efekt,
Wady
– strona może zajmować różne pozycje w wynikach wyszukiwania w zależności od lokalizacji osoby wyszukującej daną frazę,
– firma pozycjonująca może skupiać się na działaniach przynoszących szybkie efekty o kiepskiej jakości,
– firma pozycjonująca musi na początku wykonać sporo pracy zanim zacznie zarabiać,
– ograniczenie się do kilku fraz powoduje niewykorzystywanie tzw. długiego ogona wyników wyszukiwania, a co za tym idzie, jedynie wąskie promowanie serwisu.
Rozliczenie ryczałtowe (abonamentowe)
Firma pozycjonująca określa stawkę miesięczną za swą usługę i rozlicza się za przeprowadzone działania.
Zalety
– szeroki wybór fraz do pozycjonowania,
– ryczałt zwyczajowo wynosi mniej niż sumaryczne opłaty za efekt,
– szerokie planowanie działań,
– budowanie sieci wartościowego zaplecza i linków do serwisu,
Wady
– dłuższy czas do osiągnięcia najwyższych pozycji słów kluczowych,
Rozliczenie za ruch na stronie
Płacimy za każde wejście na naszą stronę z wyszukiwarki. Opłata uwzględnia tylko ruch organiczny. Klient przy tym rozliczeniu nie płaci za pozycjonowanie, a za pozyskany ruch na stronie i to od agencji zależy rodzaj wykonywanych działań.
Zalety
– płacimy za efekt,
– mamy swobodę w wyborze słów kluczowych,
– dla firm, którym zależy na wzroście ruchu na stronie,
Wady
– przy dużej oglądalności możemy zapłacić więcej niż przy rozliczeniu za pozycje,
– efekt sezonowości ruchu na stronie,
– nieścisłości w obliczaniu przez agencję liczby wejść na stronę,
– pole do nadużyć przy pozyskiwaniu ruchu przez firmę pozycjonującą.
Stosowane są również modele hybrydowe – ryczałt + premia za efekt (zwiększenie ruchu na stronie bądź osiągane efekty). Jest to rozwiązanie łączące interesy zarówno klienta (efekt), jak również agencji (budżet na działania).
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!