Co to jest adres URL i jak powinien wyglądać?
Projektując stronę internetową, musisz zadbać o to, by była widoczna w Google, a to wymaga optymalizacji technicznej. Dowiedz się, czym jest adres URL, nazwa domeny i jak strona WWW powinna być pod tym względem zoptymalizowana. Sprawdź, jak tworzyć adres URL, by był przyjazny dla wyszukiwarek.
Co to jest adres URL?
Sam adres URL strony to skrót od „Uniform Resource Locator”. Każdy użytkownik wyszukiwarki widzi go w górnym pasku swojej przeglądarki internetowej. Jest to unikatowy adres przypisany do danego zasobu (strony WWW) znajdującego się w sieci. Adres URL może też dotyczyć innych zasobów, niż strony, ale w kontekście pozycjonowania i SEO nie ma to znaczenia.
Definicja adresu URL strony
Sam adres strony internetowej umożliwia przeglądarce połączenie się z konkretnym serwerem i wyświetlenie tego, czego użytkownik wyszukuje. Można więc powiedzieć, że jest to po prostu adres internetowy. Składa się on jednak z kilku elementów i może być nieprzyjazny dla algorytmów Google, jeśli nie jest zoptymalizowany. Pozycjonowanie strony to jednak nie wszystko, gdyż może on też być trudny do zapamiętania, a to wpływa na wrażenia z użytkowania ze strony internautów.
Chcąc dostosować stronę optymalnie do potrzeb użytkowników i w taki sposób, by osiągać swoje cele marketingowe, powinieneś zoptymalizować adresy URL. Zaraz dowiesz się, jak mogą wyglądać i dlaczego robiąc stronę nieumiejętnie, stworzysz nieprzyjazne adresy zarówno dla użytkowników, jak i robotów.
Struktura adresu URL
Każda podstrona na Twojej stronie ma określoną strukturę adresów URL. Na początku znajduje się protokół, który określa sposób komunikacji i zabezpieczeń. Jest to np. http lub https. Protokoły służą do umożliwienia przesyłania danych dla sieci internetowej.
Następnie w adresie jest domena, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania i wpisuje się ją w pasku przeglądarki. Może to być np. nazwastrony.pl.
Zaraz po nazwie domeny pojawia się ukośnik. To, co jest za nim, to ścieżka. Ten element służy do bezpośredniego określenia lokalizacji danego zasobu (np. podstrony) na serwerze. Może to być np. nazwastrony.pl/nazwafolderu/nazwapliku.html.
Dalej pojawiają się elementy opcjonalne. Mogą to być parametry, które służą do przekazania serwerowi dodatkowych informacji. Opcjonalne są również kotwice, które wskazują konkretne miejsce na danej stronie.
Znaczenie adresu URL w sieci
Jak widać, znaczenie adresu URL w sieci jest bardzo duże, gdyż to właśnie w ten sposób użytkownik przeglądarki może wejść na konkretną stronę. Internetowy adres URL służy do tego, by przeglądarka połączyła się z właściwym serwerem, a następnie z właściwą podstroną lub miejscem na danej stronie. Dotyczy to także łączenia się z innymi dokumentami (plikami) znajdującymi się na serwerach podłączonych do sieci.
Jak powinien wyglądać przyjazny adres URL?
Adres URL tworzy się sam, gdy instalujesz stronę na serwerze. Pozostaje więc pytanie, co to znaczy przyjazny adres URL, a także, dlaczego adres url, który składa się z ciągów przypadkowych znaków, nie powinien zostać zostawiony. Na początku należy zauważyć, że taki adres nadal pozwoli użytkownikowi połączyć się z daną podstroną. Pod kątem SEO nie będzie to jednak optymalne, tak samo jak pod kątem UX.
Czym jest przyjazny adres URL?
Przyjazny adres URL to taki, który jest czytelny. Powinien on składać się ze słów i być jak najłatwiejszy do zapamiętania. Najlepiej, żeby precyzyjnie opisywał zawartość danej podstrony. Każda oddzielna litera lub słowa powinny być przedzielone myślnikiem lub podkreśleniami. Jeśli dana strona jest często odwiedzana i jest to np. zakładka z ofertą Twojej firmy, adres URL nie powinien być zbyt często (a najlepiej wcale) zmieniany.
Przykłady optymalnych adresów URL
Adres URL może wyglądać tak: nazwafirmy.pl/ofirmie. Jest to adres łatwy do zapamiętania i dokładnie opisuje, co internauta znajdzie na danej podstronie. Może to być także: nazwafirmy.pl/kontakt. Jeśli zakładka kontakt ma dodatkową istotną podstronę, adres URL powinien wyglądać na przykład tak: nazwafirmy.pl/kontakt/formularz_kontaktowy.
Jeśli strona ma wiele kategorii, adres URL powinien wyglądać tak: nazwastrony.pl/kategorie/nazwa_kategorii. Zamiast określenia „nazwa kategorii” określ precyzyjnie to, co dana kategoria zawiera. Pamiętaj, że to, jaki będzie adres URL strony WWW, będzie wpływać na to, co zobaczy użytkownik w pasku przeglądarki.
Gdy prowadzisz firmę usługową i chcesz zrobić opisy różnych usług, do których prowadzą odsyłacze ze strony jednej podstrony, adres URL może wyglądać na przykład tak: nazwafirmy.pl/nasze_uslugi/usluga1; nazwafirmy.pl/nasze_uslugi/usluga2; nazwafirmy.pl/nasze_uslugi/usluga3 etc.
Zasady tworzenia przyjaznych adresów URL
Adres URL składa się z wielu elementów, więc najważniejsze jest to, by były one czytelne. Zawsze musisz dbać o to, by użytkownik strony widział prosty adres złożony ze słów, a nie przypadkowych liter, cyferek i znaków specjalnych. Pamiętaj, że taki adres wyświetla się w wyszukiwarce Google, więc powinien budzić zaufanie i informować użytkownika, o czym jest dana podstrona.
Staraj się też, by wszystkie określenia były jak najbardziej precyzyjne i zwięzłe. Unikaj długich zwrotów, chyba że dotyczy to na przykład nazwy produkty w sklepie internetowym, gdzie istotna jest pełna nazwa handlowa. Jeśli adres URL składa się z wielu słów, oddzielaj je myślnikami.
Zawsze dbaj o to, by adresy URL były spójne i stałe. Nie mogą się zmieniać, gdyż zakłóci to indeksowanie w wyszukiwarce. Staraj się też trzymać podobnego stylu określania konkretnych podstron, by ułatwić użytkownikom nawigowanie na stronie. W tej kwestii zwróć uwagę przede wszystkim na główne kategorie.
Zadbaj o to, by adres strony WWW był jak najbardziej zoptymalizowany pod kątem użytkownika. Nie powinien więc mieć żadnych informacji technicznych, takich jak rozszerzenia plików, czy identyfikatory sesji. Tego typu szczegóły techniczne są zbędne. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, specjalista od tworzenia stron WWW sobie z tym spokojnie poradzi.
Znaczenie przyjaznych adresów dla SEO
By Twoje strony w wynikach wyszukiwania wyświetlały się na czołowych miejscach, musisz między innymi zadbać o tego typu kwestie. Algorytmy promują strony, które są zoptymalizowane pod kątem użytkownika, a zrozumiałe opisy podstron w adresie URL należą do takiej praktyki.
Pamiętaj, że takie adresy również budzą większe zaufanie, gdy ktoś się dzieli linkiem do Twojej strony np. w mediach społecznościowych. To z kolei ma ogromne znaczenie w kontekście pozycjonowania. Im więcej linków do strony pozyskujesz w naturalny sposób poprzez to, że użytkownicy sami promują Twoją witrynie, tym łatwiej będzie przebiegał proces pozycjonowania.
Dzięki takiemu podejściu unikniesz też duplikowania treści. URL pod kątem SEO może utrudnić pozycjonowanie poprzez to, że kilka adresów będzie prowadzić do jednej podstrony. Tworząc przyjazne adresy URL, łatwiej unikniesz takiej sytuacji.
Słowa kluczowe w adresie URL – dobra praktyka?
W kontekście SEO dzięki adresom URL ze słowami kluczowymi pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania jest o wiele łatwiejsze. Jest to praktyka uznawana za niezbędną, by efektywnie pozycjonować stronę. Co prawda nie jest to najważniejsze, jednak przyjęło się, by wszystkie adresy URL były przyjazne i zawierały słowa kluczowe, które wynikają z przeprowadzonego wcześniej audytu.
Ma to wpływ na późniejsze indeksowanie strony WWW. Dzieje się to poprzez umożliwienie, by roboty Google lepiej zrozumiały zawartość danej strony i konkretnych podstron. Zawarcie słów kluczowych jest jednym z wielu elementów, na które składa się optymalizacja strony pod kątem SEO.
Strony ze słowami kluczowymi są też w stanie pozyskać większą liczbę naturalnych linków przychodzących i osiągnąć większą klikalność, co ma znaczenie dla pozycjonowania.
Protokół http, https – rodzaj usługi
Niektóre adresy URL zaczynają się od protokołu http a inne od https. Dla użytkownika nie ma to znaczenia w sposób bezpośredni jeśli chodzi o wyświetlanie strony. Protokoły powiązane są z bezpieczeństwem strony. HTTP to podstawowy protokół wykorzystywany do przesyłania danych między przeglądarką, a serwerem. HTTPS jest rozszerzeniem podstawowego protokołu i oznacza, że jest to połączenie szyfrowane. Dzięki temu transfer danych jest szyfrowany, co zwiększa bezpieczeństwo komunikacji. Teoretycznie takie strony mogą być lepiej traktowane przez algorytm wyszukiwarki.
Domena w adresie www – host
Zakładając stronę, zwróć uwagę na to, by wybrać domenę najlepiej mówiącą o zawartości strony. Może to być nazwa firmy lub strona, która zawiera słowa kluczowe. Takie strony można łatwiej pozycjonować.
Ścieżka – droga dotarcia do pliku
Ścieżka w adresie URL pozwala wskazać konkretną lokalizację danego pliku, czyli w przypadku strony internetowej podstrony. Jeśli na stronie zamieścisz linki z niepoprawną ścieżką, odsyłacz nie odeśle użytkownika do właściwej podstrony.
Parametry – czyli dodatkowe informacje w URL
Jeśli chodzi o parametry, które też stanowią część adresu URL, to nie mają one już znaczenia w kontekście SEO. Oddzielane są znakiem zapytania lub innymi znakami, które oddzielają od siebie dane. Są to informacje dla serwera. Parametry mogą służyć na przykład do przekazywania danych do formularzy.
Kotwice – lokalizacje poszczególnych elementów strony
Kotwice w adresie URL mogą zaś wskazywać konkretną lokalizację na stronie i umieszcza się je po znaku „#”. Możesz z tego skorzystać, gdy chcesz na przykład przenieść użytkownika do konkretnego miejsca na stronie a wrzucasz link w mediach społecznościowych.
Reasumując zadbanie o to, by wygląd adresu URL był przyjazny dla użytkownika jest ważne zarówno ze względu na doświadczenie użytkownika (UX), jak również w kontekście SEO. Tworząc serwis internetowy, sporo to również ułatwi, gdyż nie bdziesz się gubić w adresach, a zarówno Ty, jak i internauci zawsze będą wiedzieć, w którym miejscu strony się znajdują.