Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana?

Nawet najlepiej zaprojektowana strona może nie być widoczna dla użytkowników po tym, jak wpiszą w Google określone zapytanie. Wszystko dlatego, że nie doszło do jej poprawnego zaindeksowania. Terminem tym określa się po prostu dodanie strony do Google. Na ogół wyszukiwarka robi to sama, ale zdarza się, że na stronie znajdują się błędy, przez które nie jest to możliwe. Jest to niezwykle istotne dlatego, że niezaindeksowana strona po prostu nie istnieje w przestrzenia internetowej, co oznacza, że Internauci po prostu na nią nie trafią.

Co to znaczy, że strona jest zaindeksowana?

Jeśli widzisz komunikat o tym, że strona określona jest jako zaindeksowana, to oznacza, że roboty Google mogły ją bez problemów odczytać, zeskanować, a następnie umieścić w indeksie wyszukiwarki. W efekcie możliwe jest odnalezienie strony przez Internautów, którzy z niej korzystają. 

Co to znaczy, że strona jest zaindeksowana?

Definicja indeksowania w kontekście stron internetowych

Indeksowanie może określić jako zbieranie danych na temat:

  • treści;
  • fraz kluczowych;
  • linków;
  • obrazów.

Chodzi o to wszystko, co znajduje się na stronie internetowej, a następnie zapisywanie tych danych w bazie, jaką dysponuje wyszukiwarka. Jeśli decydujesz się skorzystać z wyszukiwarki internetowej, to przeszukujesz właśnie indeks, czyli bazę danych, w której znajdują się strony internetowe.

Dlaczego ważne jest, aby strona była zaindeksowana?

Jeśli strona ma pojawić się w wynikach wyszukiwania, musi być prawidłowo zaindeksowana. W przeciwnym razie nie będzie istniała w przestrzeni internetowej, czego konsekwencją będzie to brak wejść na nią. Jeśli witryna ma przynosić oczekiwany efekt, musi być odwiedzana przez Internautów. To właśnie dlatego prawidłowa jej indeksacja jest niezbędna. W przeciwnym razie tworzenie strony w ogóle nie ma sensu – nikt nie będzie bowiem mógł jej poznać.

Sprawdź status indeksowania swojej strony

Jeśli chcesz mieć pewność, że wyszukiwarka Google prawidłowo zidentyfikowała Twoją witrynę, musisz sprawdzić status indeksowania strony. Możesz wykorzystać do tego różne narzędzia, które są naprawdę skuteczne.

Indeksacja w Google Search Console

Użycie narzędzia Google Search Console do sprawdzenia indeksacji

Narzędziem, które pozwala sprawnie sprawdzić stan indeksacji witryny jest Google Search Console. Możesz wykorzystać je do dodania strony do wyszukiwarki – dzięki temu będziesz mieć pewność, że indeksacja przebiegła poprawnie. Jeśli jednak mimo to pojawią się jakieś wątpliwości, zapoznaj się z raportem „Stan indeksowania”, który znajdziesz w panelu narzędzia. Aby się z nim zapoznać, należy zalogować się na swoje konto Google. Znajdziesz w nim dane dotyczące adresów URL, które roboty próbowały zaindeksować w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Możesz wyświetlić raport podstawowy bądź jego wersję zaawansowaną, która obejmuje:

  • całkowitą liczbę adresów URL, które zostały zaindeksowane w Twojej witrynie;
  • liczbę adresów URL, która została zablokowana przez roboty;
  • liczbę adresów URL, które zostały usunięte.

Sprawdzanie dostępności strony w Google poprzez wpisanie adresu URL

Jeśli chcesz szybko sprawić, czy dana strona została zaindeksowana przez Google, możesz również skorzystać z innej metody. Wystarczy, że wpiszesz jej adres URL i zobaczysz, czy witryna w ogóle Ci się pokaże. Jeżeli nie będzie widoczna, oznacza to, że jej indeksacja nie przebiegła prawidłowo, a Internauci nie będą mogli na nią trafić.

Komenda :site

Jeśli chcesz szybko sprawdzić, czy Twoja witryna została poprawnie zaindeksowana, możesz posłużyć się komendą site. Jest to tak zwany operator wyszukiwania, który sprawdza się nie tylko wtedy, gdy Twoim celem jest ocena indeksacji. Możesz użyć jej również wówczas, gdy chcesz:

  • wyszukać specjalistyczne informacje znajdujące się na danej stronie internetowej;
  • wyszukać informacje na danej stronie, ale z wykluczeniem reklam i linków sponsorowanych.

Komenda site ma wiele zalet. Przede wszystkim dostarcza precyzyjnych wyników wyszukiwania, zapewnia również niemałą oszczędność czasu. Aby sprawdzić indeksację witryny, nie musisz korzystać z rozbudowanych raportów, które zwłaszcza dla początkujących mogą być niezrozumiałe.

Sprawdzanie indeksacji za pomocą komendy site:

Sprawdzanie czy strona została zablokowana w pliku robots.txt

Należy wyraźnie zaznaczyć, że jeśli strona została zablokowana w pliku robots.txt, nie będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli jednak Google ją ujmie, jej opis i tak nie będzie dostępny.

Weryfikację najlepiej przeprowadzić, korzystając z narzędzia przeznaczonego do sprawdzania adresów URL. Musisz upewnić się, że wybrana przez Ciebie usługa Search Console zawiera adres URL Twojej strony. Jeśli zobaczysz komunikat o zablokowaniu strony przez plik robots.txt, możesz mieć pewność, że nie doszło do prawidłowej indeksacji.

Problemy z indeksowaniem strony

Okazuje się, że nieprawidłowe indeksowanie stron w Google wynika często z wielu błędów znajdujących się na witrynie. Negatywnie wpływają one na parametr crawbility, czego konsekwencją jest albo spowolnienie indeksacji, albo w ogóle jej uniemożliwienie. Jeśli zauważysz, że Twoja strona nie jest zaindeksowana w Google, musisz dokładnie ją przeanalizować, aby sprawdzić, czy nie znajdują się na niej określone błędy.

Możliwe przyczyny, dlaczego strona nie została zaindeksowana

Do najczęstszych problemów mogących prowadzić do nieindeksowania witryny zalicza się:

  • Duplikację treści na stronie. Jeśli na przynajmniej dwóch podstronach znajdują się te same informacje, nie zostanie ona zindeksowana.
  • Niską jakość witryny;
  • Wolne ładowanie się strony;
  • Nieuwzględnienie zasad UX. Należy zaznaczyć, że witryna jest oceniana pod tym kątem zarówno jako całość, jak i pojedyncze jej elementy. Roboty Google zwracają uwagę między innymi na opisy produktów.
  • Długie łańcuchy przekierowań. Chodzi o strony przekierowywane wiele razy.
  • Spamerskie podstrony, na których nie ma wartościowych treści. W tym przypadku chodzi o podstrony, które nie są użyteczne dla klientów.

Rozwiązania problemów z indeksowaniem stron

Jeśli strona nie zostanie zindeksowana, nikt nie będzie na nią wchodził. Nie będzie możliwe zwiększanie jej widoczności, nie byłaby uwzględniana w wynikach wyszukiwania Google. To właśnie dlatego tak ważne jest, aby zatroszczyć się o rozwiązanie problemów związanych z indeksowaniem. Pamiętaj, że algorytm Google nieustannie się zmienia, roboty pracują dynamicznie, poszukując nowych podstron oraz zmian na tych, które już istniały. Musisz nie tylko usunąć ewentualne błędy, ale także zadbać o to, aby cały czas ją rozwijać. Sprawdź, czy linki są wolne od błędów, prześledź proces optymalizacji strony. Jeśli chcesz mieć pewność, że wszystko zostanie wykonane tak, jak należy skorzystaj z pomocy fachowców.

Jak przyspieszyć proces indeksacji strony?

Wiesz już, jak ważny jest proces indeksacji strony – bez niego Twoja strona nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, a tym samym nie będzie odwiedzana przez Internautów. Możesz czekać aż Google proces indeksacji przeprowadzi samodzielnie, ale zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest podjęcie działań, które przyspieszą ten proces. W tym celu skorzystaj z Google Search Console (GSC). Okazuje się, że dodanie witryny do Google jest prostsze niż mogłoby się wydawać. 

Aby zgłosić stronę do Google, musisz przede wszystkim przesłać mapę witryny. Będzie to jednak możliwe dopiero po założeniu konta na Google i zalogowaniu się do Google Search Console.

Metody optymalizacji strony, aby szybciej została zaindeksowana

Jeśli zależy Ci na szybkiej indeksacji witryny, pamiętaj o odpowiednim linkowaniu wewnętrznym. Stosując je, umożliwiasz robotom wyszukiwarki szybsze, a jednocześnie naprawdę skuteczne przeszukiwanie strony. To sprawia, że roboty przemieszczają się po Twojej witrynie swobodnie, odwiedzając wszystkie treści, jakie można na niej znaleźć. Jeśli jednak do jakiegoś elementu nie będą prowadziły żadne linki, to proces indeksowania może trwać zdecydowanie dłużej.

Szybciej przebiega indeksacja stron, które zgodne są z zasadami UX. Pamiętaj, że szybciej indeksowane są witryny, które skonstruowane zostały tak, że są jasne, zrozumiałe, klarowne oraz intuicyjne. Google pozytywnie ocenia witryny odpowiadające na potrzeby klienta i stawiające go w centrum uwagi.

Wykorzystanie różnych technik pozycjonowania do zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania

Jeśli chcesz zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, musisz zadbać przede wszystkim o optymalizację on – page – specjaliści uważają, że jest to fundament skutecznego pozycjonowania. Tworząc stronę, należy więc zadbać o:

  • Tytuł strony. Powinno znaleźć się w nim słowo kluczowe.
  • Nagłówki. Stawiając na poprawną hierarchię nagłówków, zwiększasz czytelność witryny, co ma ogromne znaczenie dla poprawnego indeksowania.
  • Linki wewnętrzne.

Ogromne znaczenie mają także słowa kluczowe – pamiętaj, że powinny one być naturalne. Nie bez znaczenia jest również ich właściwe rozmieszczenie. Pamiętaj, że dzisiaj strona powinna być zoptymalizowana pod telefony komórkowe – coraz więcej osób nie korzysta z komputerów tylko właśnie smartfonów.

Tym, co pomaga jest także publikowanie artykułów z linkami do swojej strony na witrynach zewnętrznych. Aby jednak metoda ta przyniosła oczekiwany efekt, artykuły muszą być wartościowe i unikalne. W przeciwnym razie Google będzie oceniać je negatywnie.

Coraz większe znaczenie zyskują też media społecznościowe, do których zalicza się Facebook oraz Twitter. Wykorzystując je, możesz zwiększyć ruch na stronie, a także poprawić jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Jeśli Twoja strona nie znajdzie się w indeksie Google, nie będzie widoczna dla Internautów – wyniki wyszukiwania po prostu nie będą jej uwzględniały. Będzie to skutecznie blokować dostęp do strony, a tym samym uniemożliwi czerpanie z niej oczekiwanych przez Ciebie korzyści. To właśnie dlatego tak ważne jest, aby kontrolować stan indeksacji, a w razie potrzeby wprowadzać niezbędne zmiany na stronie. W przypadku wątpliwości warto postawić na wsparcie profesjonalistów, którzy podejmą działania pozwalające na zindeksowanie witryny.