Dane strukturalne

Dane strukturalne: definicja, znaczenie – czym są? Jaki wpływ na SEO?

Wielu z nas nie potrafi wyobrazić sobie codziennego życia bez Internetu. Dostarcza on nam szeregu informacji. Aby jednak były one trafne i odpowiadały potrzebom tych, którzy ich poszukują, Google musi bazować na odpowiednich danych. Zalicza się do nich dane strukturalne przekładające się na lepsze rozumienie treści przez roboty wyszukiwarki.

Co to są dane strukturalne?

Kiedy mówimy o działaniu wyszukiwarek internetowych, należy pamiętać o wielu istotnych kwestiach. Do tych, których znaczenie jest naprawdę duże zalicza się dane strukturalne, które określane są również mianem danych uporządkowanych (z angielskiego structural data). Okazuje się, że najbardziej popularna wyszukiwarka internetowa, czyli Google, obsługuje różne rodzaje danych strukturalnych. Wykorzystuje je do tego, aby jeszcze skuteczniej prezentować Internautom informacje w wynikach wyszukiwania.

Definicja pojęcia danych strukturalnych

Mianem danych strukturalnych określa się specjalne znaczniki, których zadaniem jest wsparcie wyszukiwarek w rozumieniu treści znajdujących się na stronach internetowych oraz ich kontekstu. Często mają one postać kodu HTML strony. W jasny sposób opisują, a także kategoryzują rodzaje treści, jakie Internauci mogą znaleźć na witrynach internetowych. Jak to wygląda w praktyce? Weźmy za punkt odniesienia nazwę przedsiębiorstwa. Nawet jeśli będzie ona znajdowała się w nazwie domeny, to wyszukiwarka będzie traktowała ją wyłącznie jako ciąg znaków. Nie zmieni tego nawet ujęcie jej w metaopisie strony czy nagłówku najwyższego poziomu. Już jednak zastosowanie danych strukturalnych sprawi, że algorytm wyszukiwarki będzie prawidłowo identyfikował ciąg znaków, rozpoznając go jako nazwę firmy. Mówiąc wprost, to właśnie dane strukturalne sprawiają, że wyszukiwarka nadaje właściwe znaczenie konkretnej treści.

Typy danych strukturalnych

Mówiąc o danych strukturalnych, warto zaznaczyć, że wyróżnia się kilka ich rodzajów. Do tych najbardziej popularnych, które są wspierane przez Google, zalicza się:

  • Article. Dzięki nim roboty Google nie mają problemu z rozumieniem takich publikacji, jak artykuły oraz blogi.
  • FAQ Page. Wyszukiwarki mogą dzięki nim identyfikowania pytania i odpowiedzi zamieszczone na stronie.
  • Local Business. To dane strukturalne przeznaczone dla firm działających lokalnie. Zawierają szereg przydatnych informacji, do których zalicza się między innymi nazwę firmy i jej adres.
  • Metadane obrazu. Google Grafika może ujmować dodatkowe informacje dotyczące obrazu. Zalicza się do nich między innymi te o licencji.

Jakie informacje zawierają dane strukturalne?

Dane strukturalne zawierają informacje dotyczące treści znajdujących się na stronie. Jak już wspomnieliśmy, to właśnie dzięki nim roboty Google mogą prawidłowo interpretować określone dane. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z wymogami najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie dane strukturalne muszą być nie tylko zgodne z wytycznymi Google, ale również:

  • aktualne;
  • odnoszące się do treści oryginalnych.

Muszą dotyczyć tych treści, które znajdują się na stronie, a także wskazywać na te elementy, które są zgodne ze stanem faktycznym.

Dlaczego dane strukturalne są ważne dla SEO?

Mówiąc o danych strukturalnych, wiele osób koncentruje się na tym, jak ważne są one dla SEO. Specjaliści Google często podkreślają, że dane te w bezpośredni sposób nie wpływają na pozycję, jaką strona zajmuje w wynikach wyszukiwania. Mają jednak istotne znaczenie dla współczynnika kliknięć, czyli CTR (Click Through Rate). To oznacza, że nie są one obojętne dla zachowań użytkowników.

Wpływ danych strukturalnych na pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Jak już wspomnieliśmy, dane strukturalne nie wpływają bezpośrednio na to, że dana strona internetowa zajmuje wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki nim jednak wyświetlane wyniki są dużo ciekawsze dla Internautów. Przestają wyglądać jak ciąg takich samych elementów, czyli metatytułów i metaopisów. Stają się unikatowe, a tym samym bardziej interesujące dla potencjalnych odbiorców.

Jak dane strukturalne poprawiają klikalność wyników wyszukiwania?

Niektórzy mogą sądzić, że dane strukturalne stanowią wyłącznie swojego rodzaju dodatek do danych o stronie internetowej. Tymczasem okazuje się, że to właśnie dzięki nim znaczenie treści jest dokładniejsze. W efekcie osoba korzystająca z wyszukiwarki internetowej może szybciej znaleźć te informacje, które ją interesują. W efekcie zwiększa się współczynnik kliknięć, o czym już wspomnieliśmy – Internauci klikają bowiem w to, co odpowiada ich potrzebom i zainteresowaniom.

Jak wdrożyć dane strukturalne na swojej stronie?

Jeśli myślisz o wdrożeniu danych strukturalnych na swojej stronie, musisz wiedzieć, jak zrobić to w prawidłowy sposób. Tylko bowiem wówczas dane te będą spełniały swoją rolę.

Jakie narzędzia pomogą w implementacji danych strukturalnych?

Aby poprawnie implementować dane strukturalne, możesz skorzystać z konkretnych narzędzi bądź wtyczek, które pomogą zrobić Ci to sprawnie i bez niepotrzebnych problemów. Do tych naprawdę popularnych zalicza się:

Yoast SEO
  • Yoast SEO. To chętnie wybierana wtyczka do WordPressa, dzięki których szybko dodasz dane strukturalne, a jednocześnie przeprowadzisz ich konfigurację.
  • Schema Pro. To wtyczka zaliczana do narzędzi premium. Wyróżnia się dużymi możliwościami konfiguracji.
  • All In One Schema Rich Snippets. Skupia się przede wszystkim na dodawaniu takich danych, jak przepisy i recenzje.

Wprowadzenie do formatu JSON-LD i schema.org

JSON-LD to dane strukturalne, które na stronie umieszczane są za pomocą JavaScript. Odróżniają się tym od innych, które mają formę kodu HTML. Treści najczęściej znajdują się albo w nagłówku, albo wybranej sekcji.

Innym formatem danych strukturalnych jest schema.org. Jego powstanie to zasługa nie tylko Google, ale również Yahoo oraz Bing. Pojawił się w 2011 roku. Stworzono go po to, aby tworzyć, a także promować jednolite standardy danych strukturalnych, które spotkać można w sieci.

Jak testować poprawność wdrożenia danych strukturalnych?

Aby implementować dane strukturalne, należy przede wszystkim pamiętać o dużej staranności. Niezbędne jest także precyzyjne stosowanie się do wytycznych. Poprawność danych strukturalnych można testować, sięgając po takie narzędzia, jak:

  • Google Rich Results Test;
  • Schema.org’s Markup Validator.

Narzędzia są proste w obsługę, poradzi sobie z nimi każdy.

Google Rich Results Test

Jakie błędy unikać przy stosowaniu danych strukturalnych?

Decydując się na stosowanie danych strukturalnych, należy zatroszczyć się o to, aby robić to poprawnie. Bardzo ważne jest unikanie błędów, które mogą negatywnie wpływać na rozumienie strony internetowej przez wyszukiwarkę, a także spadek współczynnika klikalności.

Najczęstsze błędy w danych strukturalnych i ich konsekwencje

Do najczęściej występujących błędów w danych strukturalnych zalicza się:

  • Niekompletne lub niezgodne z prawdą danych. Taki błąd może skutkować odrzuceniem danych przez wyszukiwarkę internetową.
  • Stosowanie schematów, które są już nieaktualne. Może to prowadzić do nierozpoznawania formatu przez wyszukiwarkę.
  • Nieprawidłowe zagnieżdżanie obiektów. Na skutek tego błędu obiekty wewnętrzne znajdujące się na stronie mogą być niezrozumiałe dla robotów wyszukiwarek.
  • Duplikowanie znaczników. Wprowadza to niepotrzebne zamieszanie.

Jakie są zasady poprawności danych strukturalnych?

Chcąc wprowadzić dane strukturalne, należy pamiętać o tym, aby:

  • wybrać prawidłowy ich rodzaj;
  • generować kod, używając odpowiedniego narzędzia;
  • dodać wygenerowany kod we właściwym miejscu strony;
  • sprawdzić za pomocą odpowiedniego oprogramowania, czy dane strukturalne są prawidłowe;
  • nieustannie monitorować i optymalizować dane strukturalne.

Jakie dodatkowe informacje można dodać do danych strukturalnych?

Dane strukturalne mogą być uzupełniane o dodatkowe informacje. Dzięki temu są jeszcze bardziej przydatne dla wyszukiwarek internetowych. Ciekawostką jest fakt, że wszystko wskazuje na to, że rozwijane będą schematy dla nowych typów zawartości danych strukturalnych. Można spodziewać się między innymi ich rozszerzenia o wirtualną rzeczywistość.

Jak rozszerzyć dane strukturalne o dane osobowe?

Jeśli chcesz rozszerzyć dane strukturalne o dane osobowe, a nie wiesz, jak to zrobić, najrozsądniej jest zaufać fachowcom. Stawiając na nasze wsparcie, możesz mieć pewność, że zostanie to zrobione tak, jak należy.

Wykorzystanie atrybutów w danych strukturalnych

Atrybuty to sposób na to, aby dane strukturalne były uporządkowane. Każdy zawiera informacje o tym, jakich danych dotyczy. Wyróżnia się między innymi atrybuty title, description, image.

Jak dane strukturalne wpływają na wyszukiwarkę Google?

Dane strukturalne sprawiają, że witryna jest zdecydowanie lepiej rozumiana przez wyszukiwarkę Google. W efekcie udaje się osiągnąć szereg korzyści, do których zalicza się między innymi wzrost współczynnika klikalności.

Jak Google interpretuje dane strukturalne?

Dzięki danym strukturalnym Google może prawidłowo rozpoznawać elementy znajdujące się na stronie. Dzięki temu Internauci otrzymują dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania.

Rola Google Search Console w monitorowaniu danych strukturalnych

Google Search Console to narzędzie, które pozwala na stałe monitorowanie danych strukturalnych. Tym samym dostarcza informacji na temat wprowadzenia niezbędnych zmian. Wszystko oczywiście po to, aby dane strukturalne były bardziej funkcjonalne i jeszcze lepiej spełniały swoją funkcję.

Narzędzie do testowania danych strukturalnych

Jeśli chcesz upewnić się, że dane strukturalne Twojej strony są prawidłowe, możesz sięgnąć po specjalistyczne narzędzie. Jednym z nich jest Google Structured Data Testing Tool. Pozwala na zweryfikowanie poprawności wdrożenia danych i tego, czy są one właściwie rozpoznawane przez wyszukiwarkę internetową.

Dane strukturalne w WordPressie

WordPress to ciesząca się ogromną popularnością platforma do zarządzania treścią. Decydując się na jej wykorzystanie, pamiętać, że posiada ona wbudowane narzędzia, dzięki którym z łatwością wygenerujesz dane strukturalne i będziesz nimi zarządzać. Możesz sięgnąć po różne wtyczki do danych strukturalnych w WordPressie, które doskonale wspomagają proces ich tworzenia i zarządzania nimi.