SEO i content marketing to fundament reklamy w Google dla każdego e-sklepu. Dobrze zoptymalizowana witryna zaczyna szybko przynosić wymierne rezultaty w postaci wzrostu ilości odwiedzin, co naturalnie przekłada się na bezpośredni wzrost wskaźnika sprzedaży. Jakie czynniki w budowie strony wpływają zatem na wysokie pozycje i nad czym warto się skupić już na budowie projektowania i wdrażania strony, aby finalny projekt sklepu przynosił oczekiwane korzyści? Wyjaśniamy w naszym artykule.
1. Opis witryny (content)
Meta tittle, meta description i atrybut alt to elementy strony, które musimy w sensowny sposób uzupełnić. Warto, aby zestawy meta były unikalne dla każdej podstrony i zawierały frazy kluczowe. To one wyświetlają się w wyszukiwarce i decydują o ilości wejść na stronę.
Meta tittle (tytuł strony) – powinien być zwięzły, zawierać słowa kluczowe i nie przekraczać 70 znaków
Meta description (opis strony) – rozwija treść meta tittle i zachęca do zapoznania się z ofertą. Długość to max. 156 znaków
Atrybut ALT (opis grafiki) – krótkie opisy zdjęć bardzo dobrze sprawdzają się w wynikach wyszukiwania grafik
2. Szybkość ładowania strony
Szybkość ładowania się strony głównej, listy produktów czy karty produktu jest niezwykle ważna. Zarówno dla użytkowników, którzy po prostu nie lubią czekać, jak i dla algorytmu Google, który bardzo zwraca uwagę na ten element. Więcej o szybkości strony możesz przeczytać w innym naszym artykule: Jak prawidłowo mierzyć szybkość strony www. Przegląd skutecznych i bezpłatnych narzędzi
3. Optymalizacja adresów URL
Optymalizując sklep nie zapomnij o adresach URL. W szczególności powinny zawierać słowa kluczowe, być czytelne, a nie wygenerowane losowo, zawierać myślniki, a nie podkreślenia i być aktualne, czyli nie gnerować błędu 404. Warto, aby struktura linków w obrębie strony była prosta, odnośniki były krótkie i nie zawierały polskich znaków diakrytycznych.
4. Certyfikat SSL
Bezpieczeństwo to kolejny aspekt, na który zwracają uwagę zarówno użytkownicy, jak i roboty Google. Pamiętaj, aby wykupić certyfikat SSL (lub w ostateczności zainstalować darmowy certyfikat, na przykład Let’s Encrypt). Od 2019 roku strony bez tego certyfikatu wyświetlają się jako niebezpieczne, co na pewno nie zachęci użytkowników do zrobienia zakupów w Twojej witrynie. Komunikat ten wyświetla się nie tylko po wejściu na stronę, ale również w mobilnych wynikach wyszukiwania Google (i na pewno specjaliści z Mountain View mają w planach wdrożyć poprawkę również do dekstopowych, głównych wyników wyszukiwania). Pamiętaj również o tym, by certyfikat SSL był ważny. Utrata tego certyfikatu powoduje wiele problemów i dodatkowej pracy związanej z ustawianiem przekierowań i eliminacją błędów.
5. Linkowanie wewnętrzne
Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne również wpływa na lepsze wyniki wyszukiwania. Linkowanie wewnętrzne można wykonać za pomocą mapy witryny, linkując do podobnych produktów w sklepie, albo tworząc artykuły tematyczne na blogu powiązane z produktami. Świetnym sposobem na linki wewnętrzne są też rankingi produktów, które można publikować w sekcji blog/aktualności. Pamiętaj, aby linki wewnętrzne opisywać atrybutami TITLE i aby ich nazwa odpowiadała frazie podstrony, na jaką kierują.
6. Opisy produktów i kategorii
Unikalne opisy to podstawa SEO sklepu internetowego. Na co zatem zwrócić uwagę?
Unikalne opisy produktów – często dostajemy opisy od producentów i dany opis powielany jest przez wszystkie sklepy, które dystrybuują dany produkt. Warto w tym przypadku przygotować opis na nowo, Gogle bardzo zwraca uwagę na unikalność treści w obrębie strony.
Opisy przyjazne dla użytkowników – już minęły czasy, kiedy algorytm Googla zwracał jedynie uwagę na ilość słów kluczowych. Obecnie ważne jest też to, by opis był przyjazny dla użytkownika i napisany językiem korzyści
Opisy kategorii – warto w sklepie przygotować nie tylko opisy produktów, ale też kategorii. Jedni użytkownicy szukają konkretnych produktów, inni zaczynają przeglądanie sklepu od kategorii. Więcej o tym, jak wykorzystać potencjał kategorii tagów w sklepie online znajdziesz w naszym artykule: Kategorie i tagi na blogu – dobre praktyki
Audyt i optymalizacja sklepu online
Dobrym rozwiązaniem dla przyszłych i obecnych właścicieli internetowych sklepów jest zamówienie przygotowania audytu SEO. To specjalna usługa polegająca na dokładnym sprawdzeniu czynników on-site i off-site, które mają newralgiczny wpływ na poziom optymalizacji strony. Audyt pozwala w łatwy sposób znaleźć błędy w budowie strony, braki w tekstach czy newralgiczne luki w kodzie i linkowaniu witryny. Po wyeliminowaniu tych błędów, strona o wiele łatwiej będzie indeksowana przez roboty wyszukiwarki Google, co przełoży się bezpośrednio na wzrost pozycji, ilość odwiedzin i sprzedaż.
Audyt można zamówić zarówno dla nowej strony, jak i portalu z wieloletnią historią. Gdy mamy już gotowy dokument z lista zalecanych wdrożeń, nie pozostaje nic innego, jak implementacja zmian. W wielu przypadkach audyt zasugeruje podobne zmiany, które rekomendujemy w niniejszym artykule. Mimo to, dokładne sprawdzenie witryny pozwala wykryć ukryte błędy, które w skrajnych wypadkach mogą wręcz blokować roboty wyszukiwarki Google, tym samym przynosząc dla przedsiębiorcy ogromne straty.
Dlaczego warto zoptymalizować sklep internetowy?
Zastosowanie naszych wskazówek lub zamówienie audytu SEO i dokładne przeanalizowanie oraz poprawa newralgicznych błędów, pozwoli o wiele szybciej uzyskać najwyższe pozycje w Google, obniży koszty linkowania i przełoży się na bezpośredni wzrost liczby odwiedzających sklep internautów (co w naturalnym następstwie zwiększy sprzedaż i pozycję marki). Ponadto dobrze zoptymalizowana i przyjazna dla robotów oraz internautów witryna to także o wiele wyższa stabilność uzyskanych pozycji – Google nakłania właścicieli stron do wprowadzania zmian i poprawy jakości działania sklepów online. Dzięki temu świat online jest o wiele przyjaźniejszy dla użytkowników i tym samym o wiele lukratywniejszy dla przedsiębiorców i właścicieli sklepów, którzy dostosują się do zaleceń i wdrożą wymagane zmiany SEO i UX.