Kategorie i tagi to dwa różne, niezależne od siebie systemy organizacji treści na blogu, które występują także na wielu innych portalach, w tym sklepach online. Za ich pomocą możemy tak oznaczyć artykuły i produkty, by każdy właściciel strony mógł łatwo je pogrupować i zaprezentować dla internautów. Czym zatem różnią się kategorię od tagów i jak właściwie je stosować? Czego unikać, aby nieumiejętne wykorzystanie podstron tagów i kategorii nie przyniosło więcej szkód niż pożytku?
Kategorie na stronach i sklepach internetowych
Kategorie służą do podziału treści na blogu na ogólne tematy. Dają one jasny sygnał, czego dotyczy blog i dana sekcja strony. Kategorii powinno być kilka i są one obowiązkowe. Najczęściej jeden wpis, to jedna kategoria.
Dla bloga o urodzie kategorie to:
– Makijaż
– Testy kosmetyków
– Tutoriale makijażowe
Oczywiście to tylko przykład. Kategorie mogą być o wiele bardziej rozbudowane i zawierać podkategorie. Ważne, aby drzewko kategorii nie było zbyt duże (wprowadzi to zamęt zarówno podczas linkowania strony i może być problematyczne dla internautów przeglądających witrynę). Pamiętajmy również, aby nie powielać kategorii w obrębie jednej strony/bloga.
Kategorie z perspektywy SEO są bardzo ważnym punktem optymalizacji każdego bloga bądź sklepu online. Dają duże pole do optymalizacji podstrony na wskazane słowa kluczowe, związane z asortymentem lub treściami znajdującymi się w danej kategorii. Jednak zbyt duża ilość kategorii, powielające się nazwy lub co gorsze – puste kategorie, będą negatywnie wpływały na stronę, generując wskaźnik site, obniżając pozycje całej witryny w Google i nie dając czytelnikom żadnych nowych treści. Dlatego ważne jest, aby każda kategoria miała swój własny, unikalny opis, który zaprezentuje zawartość (długość tekstu zależy od branży, konkurencyjności i rodzaju kategorii, obecnie przyjmuje się standard 1000-3000 znaków). Tekst ten jest doskonałym nośnikiem słów kluczowych i szansą na dodanie nagłówków H z odpowiednim nasyceniem fraz kluczowych.
Tagi artykułów i produktów
Tagi służą do bardziej szczegółowego opisu treści na blogu. Każdy artykuł lub produkt może mieć własne tagi (cechy charakterystyczne). Dzięki temu internauta szukający konkretnych cech produktu, może posłużyć się tagami. Są nieobowiązkowe, niepowiązane hierarchicznie i do jednego wpisu można przypiąć kilka tagów.
Dla bloga o urodzie tagi to:
– Kosmetyki naturalne
– Podkłady na lato
– Smokeye w 5 krokach
W przypadku tagów zasada jest identyczna, jak przy kategoriach – zbyt duża ilość wygeneruje masę pustych podstron wyświetlających jeden artykuł/produkt. Dlatego warto ograniczyć ilość dodawanych tagów do minimum (1-4 najważniejsze frazy). Podstrony z tagami powinny mieć dodatkową treść (opis), która sprawi, że dany tag będzie unikalny i zoptymalizowany pod wskazane słowa kluczowe.
O czym pamiętać tworząc kategorie?
- Zacznij od spisu kategorii dla bloga
Warto stworzyć spis kategorii dla bloga, który Tobie pomoże w tworzeniu treści i szukaniu tematów, a dla użytkownika będzie jasną informacją, czego blog dotyczy. - Pamiętaj o prostocie
Kategorie powinny jasno mówić, jakie treści znajdziemy w ich zakresie. Stosuj maksymalnie 2 słowa. Nie twórz sztucznie kategorii. Im mniej, tym lepiej. - Twórz podobną ilość treści dla kategorii
Planując treści na blogu staraj się, by w każdej kategorii była ich mniej więcej podobna ilość. Nie twórz kategorii dla pojedynczych tekstów jeżeli nie planujesz rozwinięcia tematu. - Wpisuj kategorie wielką literą
Najczęściej nazwy kategorii zaczynają się wielką literą, natomiast tagi są słowami pisanymi małą literą.
Jak umiejętnie korzystać z tagów?
- Określ listę tagów
Podobnie jak przy spisie kategorii, warto zrobić to samo dla tagów. Lista ta powinna być bardziej rozbudowana niż kategorii. - Wykorzystuj systematycznie tagi
Unikaj sytuacji, w których tag będzie wykorzystany bardzo rzadko bądź zostanie utworzony jednorazowo. Wpływa to niekorzystnie na SEO, a także jest to źle odbierane przez użytkowników, którzy szukali więcej treści w danym temacie.
Zarówno kategorie, jak i tagi wykorzystuje się po to, by użytkownik w prostszy sposób mógł znaleźć interesującą go treść. Niektórzy szukają pojęć ogólnych i wtedy bardziej pomocne będą dla nich kategorie. Innych interesuje konkretny temat, wtedy skorzystają z targów. W obu przypadkach warto zachować umiar w ilości dodawanych kategorii i tagów, pamiętając również o tym, aby każdą podstronę dokładnie opisać – wtedy wykorzystamy potencjał SEO i jednocześnie wzbogacimy stronę o treści przydatne dla internautów.