Linkowanie wewnętrzne (internal linking) to tworzenie linków do poszczególnych podstron w obrębie danej witryny, które umożliwiają użytkownikom i robotom wyszukiwarek dotarcie do wszystkich podstron w obrębie strony.
Prócz względów typowo użytkowych (możliwość przekierowania internauty do wskazanego punktu na stronie), linkowanie wewnętrzne jest szalenie ważne także z perspektywy SEO. Roboty Google zwracają uwagę na to, czy dana strona linkuje wewnętrznie, analizując każdy link i oceniając sposób jego wstawienia. Linki wewnętrzne są swojego rodzaju wskazówką dla internautów i robotów indeksujących, drogowskazem od właściciela strony, który zachęca do przejścia w inne miejsce serwisu.
Linkowanie wewnętrzne na stronie:
- porządkuje stronę i pomaga w nawigacji,
- zapewnia skuteczne indeksowanie stron przez Google,
- poprawia pozycję słów kluczowych,
- zmniejsza współczynnik odrzuceń.
Przykłady linkowania wewnętrznego:
- menu strony,
- linkowanie kontekstowe – polega na umieszczeniu linku w treści artykułu, do wpisu, który uzupełnia treść artykułu,
- linkowanie listą wpisów powiązanych – polega na umieszczeniu na końcu artykułu linków do starszych/nowszych bądź podobnych wpisów.
O czym warto pamiętać tworząc linki wewnętrzne?
- Stosuj ścieżkę nawigacji (breadcrumbs)
Breadcrumbs, czyli okruszki chleba, to ścieżki nawigacji, znajdująca się tuż pod głównym poziomym menu, która pokazuje ścieżkę przebytą przez użytkownika. Funkcjonalna ścieżka nawigacji pozwala internautom w szybki sposób wrócić do konkretnego punku ścieżki. Dla Robotów Google to natomiast linki wewnętrzne, które porządkują linkowanie wewnętrzne strony (często breadcrumbs są wyświetlane w wynikach wyszukiwarki).
Przykładowo wygląda tak: Strona główna → Kategoria → Podkategoria → Produkt
- Twórz anchor teksty składające się z kilku wyrazów
Ważne jest, by anchor teksty dobrze opisywały co znajduje się pod dodanym linkiem wewnętrznym i miejsca, do którego chcemy skierować internautę. Dzięki temu użytkownik chętnie przejdzie na podstronę. Wpływa to także pozytywnie na tworzenie fraz z długiego ogona (long tail).
- Pamiętaj o regule 3 kliknięć
Wykonując maksymalnie 3 kliknięcia, powinniśmy móc dojść do każdej strony w serwisie. W praktyce ciężko jest zbudować stronę w ten sposób, ale warto tą regułę stosować przy budowania serwisu. Ma to ogromny wpływ na UX strony i odbiór portalu przez internautów.
- Linkuj do strony głównej i podstron
Zazwyczaj zamieszczamy link do strony głównej w logo z odpowiednio atrybutem „alt” zawierającym nazwę firmy i najważniejsze słowo kluczowe. Oczywiście linkować wewnętrznie możemy do każdej podstrony w serwisie – kategoria, Podkategoria, produkt, inny artykuł na blogu. Ważne, aby link wewnętrzny pojawił się w odpowiednim miejscu a jego obecność była uzasadniona (na przykład przez poruszaną treść w danym akapicie).
- Stwórz mapę strony HTML
Mapa strony HTLM to strona zawierająca odnośniki do wszystkich podstron w serwisie. Linki podane są w formie listy odnośników, która wkomponowana jest w design strony. Jest ona szczególnie pomocna dla robota Google i dla internautów, którzy szukają konkretnych odnośników. Warto połączyć mapę strony HTML z jej wersją XML.
- Nie przesadzaj z ilością linków wewnętrznych
Nie ma odgórnie narzucanych limitów linków wewnętrznych. Warto jednak pamiętać o tym, że zbyt duża ilość linków może spowodować, że roboty Google zignoruje część z nich. Nie warto także dodawać kilku identycznych linków wewnętrznych w obrębie jednej podstrony (po uwagę zostanie wzięty tylko jeden link, reszta zostanie zignorowana).
- Stosuj atrybut title i _blank
Każdy link wewnętrzny powinien być opatrzony atrybutem title (opisem), który będzie odpowiadał frazie kluczowej/long tail, pod jaką kryje się link wewnętrzny. Warto także rozważyć dodania atrybutu _blank, który pozwoli automatycznie otworzyć link w nowej karcie przeglądarki.
Mamy nadzieję, że podane wskazówki ułatwią Ci optymalizację linkowania wewnętrznego! Warto korzystać z tego sposobu osadzania linków, gdyż to dobra praktyka zarówno dla internautów, jak i z perspektywy pozycjonowania oraz SEO.