Kategorie i tagi na blogu – dobre praktyki

Kategorie i tagi to dwa różne, niezależne od siebie systemy organizacji treści na blogu. Za ich pomocą możemy tak oznaczyć artykuły, by można było łatwo odnaleźć je na stronie. Czym zatem różnią się kategorię od tagów i jak właściwie je stosować?

Kategorie służą do podziału treści na blogu na ogólne tematy. Dają one jasny sygnał, czego dotyczy blog. Kategorii powinno być kilka i są one obowiązkowe. Najczęściej jeden wpis, to jedna kategoria.
Dla bloga o urodzie kategorie to:
– Makijaż
– Testy kosmetyków
– Tutoriale makijażowe

Tagi służą do bardziej szczegółowego opisu treści na blogu. Są nieobowiązkowe, niepowiązane hierarchicznie i do jednego wpisu można przypiąć kilka tagów.
Dla bloga o urodzie tagi to:
– Kosmetyki naturalne
– Podkłady na lato
– Smokeye w 5 krokach

Zarówno kategorie, jak i tagi wykorzystuje się po to, by użytkownik w prostszy sposób mógł znaleźć interesującą go treść. Niektórzy szukają pojęć ogólnych i wtedy bardziej pomocne będą dla nich kategorie. Innych interesuje konkretne temat, wtedy skorzystają z targów.

O czym pamiętać tworząc kategorie?

  1. Zacznij od spisu kategorii dla bloga
    Warto stworzyć spis kategorii dla bloga, który Tobie pomoże w tworzeniu treści i szukaniu tematów, a dla użytkownika będzie jasną informacją, czego blog dotyczy.
  2. Pamiętaj o prostocie
    Kategorie powinny jasno mówić, jakie treści znajdziemy w ich zakresie. Stosuj maksymalnie 2 słowa. Nie twórz sztucznie kategorii. Im mniej, tym lepiej.
  3. Twórz podobną ilość treści dla kategorii
    Planując treści na blogu staraj się, by w każdej kategorii była ich mniej więcej podobna ilość. Nie twórz kategorii dla pojedynczych tekstów jeżeli nie planujesz rozwinięcia tematu.
  4. Wpisuj kategorie wielką literą
    Najczęściej nazwy kategorii zaczynają się wielką literą, natomiast tagi są słowami pisanymi małą literą.

Jak umiejętnie korzystać z tagów?

  1. Określ listę tagów
    Podobnie jak przy spisie kategorii, warto zrobić to samo dla tagów. Lista ta powinna być bardziej rozbudowana niż kategorii.
  2. Wykorzystuj systematycznie tagi
    Unikaj sytuacji, w których tag będzie wykorzystany bardzo rzadko bądź zostanie utworzony jednorazowo. Wpływa to niekorzystnie na SEO, a także jest to źle odbierane przez użytkowników, którzy szukali więcej treści w danym temacie.