Topical Authority – czym jest i jaki ma wpływ na SEO oraz content?
Bycie na bieżąco w temacie współczynników związanych z SEO i contentem ma niezmiennie kluczowe znaczenie, a w ostatnim czasie coraz częściej w tej branży pojawia się określenie „Topical Authority”. Bez względu na to, czy spotykasz się z tym terminem po raz pierwszy, czy też chcesz pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie tematycznym – tutaj znajdziesz wachlarz istotnych informacji, które pomogą Ci w budowanie widoczności strony, marki, biznesu.
Znaczenie topical authority w SEO
Topical authority, w Polsce znane również jako autorytet tematyczny stanowi kluczowy element w SEO, gdyż w bezpośredni sposób przekłada się na budowanie autorytetu i wiarygodności w danej dziedzinie. Nie od dzisiaj wiadomo, że w wynikach wyszukiwania prezentowanych przez Google, jak również inne wyszukiwarki prym wiodą profesjonalne strony internetowe, a więc takie nad którymi pieczę sprawują eksperci.
Taka domena przy zachowaniu innych ważnych dla SEO parametrów posiada silne domain authority, dzięki temu zaglądający w jej zasoby internauci wiedzą, że podawane są im w jej ramach wysokiej jakości treści – co stanowi wartość samą w sobie, ale jest też korzystne właśnie dla pozycjonowania.
Czym jest topical authority?
Mówiąc najprościej topical authority stanowi współczynnik mówiący o poziomie autorytetu w danej branży. Jest przyznawany na podstawie oceny treści na stronie – a dokładniej zależy od jakości contentu i jego eksperckiego charakteru. Zasada jest prosta – im ciekawsze, bardziej wartościowe treści na stronie, tym lepsze pozycje w wynikach wyszukiwaniach, gdyż wysoki autorytet bardzo korzystnie wpływa na czynnik rankingowy witryny.
To ważna podpowiedź zarówno dla osób odpowiedzialnych za opracowanie strategii SEO strony, jak i tych specjalizujących się w tworzeniu treści. Tematyczny autorytet w danej dziedzinie pozwala określić algorytmom Google i innych wyszukiwarek:
- jak bardzo przydatna dla użytkowników jest treść znajdująca się na danej stronie,
- czy dana witryna nie prezentuje wyłącznie treści niskiej jakości z największym naciskiem na umieszczenie w contencie jak największej ilości fraz kluczowych.
Jak wpływa na SEO?
Nie ulega wątpliwości, że w ostatnich latach topical authority zyskał na znaczeniu pod kątem SEO, gdyż strony z wysokim poziomem topical authority po prostu są preferowane przez wyszukiwarki. Jeśli dany serwis słynie z wysokiego topical authority w konkretnej dziedzinie – jego szanse na to, by osiągnąć pożądane, wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania są o wiele większe niż w przypadku stron, które nie mogą się pochwalić podobnym poziomem tego współczynnika. To w bezpośredni sposób przekłada się na korzyści takie jak poprawa konwersji, czy też samo przyciągnięcie ruchu do strony.
Dlatego właśnie dzisiaj topical authority ma ogromne znaczenie i pełni ważną, jeśli nie kluczową rolę w budowaniu wiarygodności i dobrej widoczności w wynikach wyszukiwania.

Jak budować topical authority?
Aby zrozumieć, jak ten współczynnik wpływa na SEO – trzeba też wiedzieć, co ma wpływ na topical authority i tym samym, co należy uwzględnić tworząc strategię treści. Warto tutaj mieć na uwadze przede wszystkim następujące kwestie:
- regularna aktualizacja treści o takie, które budują autorytet tematyczny Twojej strony,
- dbanie o utrzymanie struktury witryny w ten sposób, aby była przyjazna i intuicyjna dla użytkownika np. za pomocą przemyślanego linkowania wewnętrznego,
- nade wszystko nacisk na dostarczanie wartościowych treści, dodatkowo wzmacnianych przez semantyczne słowa kluczowe.
Ważne! Pamiętaj, że efektów nie zobaczysz z dnia na dzień. Budowanie topical authority to proces, który wymaga przemyślanej strategii, monitorowania postępu oraz cierpliwości i zaangażowania.
Strategie budowania topical authority
Optymalizacja już istniejących materiałów oraz analiza słów kluczowych to pierwsza i podstawowa strategia topical authority strony i ma bezpośredni wpływ na to, jak witryna jest postrzegana przez wyszukiwarki. Przydatny może się okazać również przeprowadzony przez profesjonalistów audyt SEO, który pomoże obliczyć topical authority.
Kolejnym krokiem istotnym dla specjalistów SEO, którzy są świadomi konieczności wdrożenia skutecznej strategii topical authority, jako czynnika mającego bezpośredni wpływ na widoczność strony jest plan nowych treści. Muszą one odpowiadać w maksymalnym stopniu na konkretne potrzeby użytkowników, czyli osób zainteresowanych zagadnieniami z Twojej branży.
Na tym nie koniec – do niezmiennych działań w ramach topical authority jako strategii działania należy oddać ciągłą analizę tego, jakie pytania zadają odbiorcy Twojej strony. Pozwoli Ci to na pełniejsze sprostanie ich wymaganiom, co do serwowania informacji na określony temat, jak również oczywiście korzystnie wpłynie na poziom topical authority w Google, w efekcie – wyróżniając Cię na tle konkurencji.
Treści wartościowe dla topical authority
Wartościowe treści mają największy wpływ na Twoją stronę pod względem topical authority, dlatego bardzo ważne jest, aby były publikowane regularnie oraz spełniały kilka dodatkowych wymagań (poza oczywistymi regułami związanymi z zasadami znanymi w branży seo, jak poprawna pisownia). Mowa o takich wymaganiach, jak np.:
- Ścisłe powiązane z dziedziną, w której budujesz swój autorytet.
- Atrakcyjny i zachęcający content, którym użytkownik będzie chciał się dzielić w social mediach, czy na własnej stronie.
- Przyciągający język, zrozumiały dla odbiorcy, a równocześnie na tyle ekspercki, aby budować topical authority – czynnik mający tak duży wpływ na pozycjonowanie.
Linki a topical authority – co warto wiedzieć?
Jak już podkreśliliśmy wcześniej, topical authority to czynnik, którego jakość jest budowana długoterminowo i ma to bezpośredni związek z linkami, które jak wiadomo pełnią kluczową rolę w przypadku SEO. Jeśli Twoje topical authority skupia się na sporej ilości treści dedykowanej konkretnej tematyce – zyskujesz możliwość tworzenia bardziej odpowiednich linków wewnętrznych, co korzystnie wpływa na łatwiejszą możliwość znalezienia odpowiednich materiałów w ramach witryny – zarówno dla robotów Google, jak i userów.
Jak działa algorytm Google w kontekście topical authority?
Warto dowiedzieć się, jak działa algorytm w kontekście topical authority, jeśli chcesz aby ten wskaźnik miał pozytywny wpływ na pozycjonowanie stron, które posiadasz. Najważniejsze do zapamiętania jest to, że wyszukiwarka szuka synonimów i tematów powiązanych, a nie samych słów kluczowych – chcąc dzielić się z użytkownikami możliwie najlepszymi odpowiedziami na zadawane pytania.
Kluczem są zatem tak zwane klastry tematyczne, dzięki którym staje się możliwe stworzenie szerokiej bazy wiedzy, z którą wzrośnie tak samo Twoja reputacja, jak i topic authority.
Jak obliczyć poziom topical authority?
Po zapoznaniu się z powyższymi wskazówkami wiesz, że topical authority to pojęcie złożone. Uzupełnieniem Twojej wiedzy na temat tego, jak działa topical authority będzie zrozumienie sposobu obliczenia jego poziomu. W tym celu należy wziąć pod uwagę kilka czynników, w tym:
- jakość i trafność treści znajdujących się w witrynie,
- liczba i jakość linków zwrotnych, które prowadzą do witryny.
Istotne są również takie kwestie jak wiedza oraz reputacja autora danych treści lub wydawcy samej witryny.
Narzędzia do analizy topical authority
Choć nie ma jasnych reguł wskazujących na to, w jaki sposób można obliczyć topical authority – jest kilka narzędzi, które pomogą Ci przeanalizować ten wskaźnik. Jednym z nich jest Ahrefs, ale nie tylko – pomocne mogą okazać się również Senuto, SEMRush czy też Surfer. Jeśli więc masz dostęp do któregokolwiek z nich – zacznij od analizy właśnie z pomocą posiadanego narzędzia.
Wpływ topical authority na widoczność witryny
Topical authority odnosi się do tak ważnych elementów na stronie i w treści witryny, że dzisiaj ma absolutnie niepodważalna rolę w poprawie widoczności w wynikach wyszukiwania i wszystko wskazuje na to, że taki stan rzeczy pozostanie z nami na dłużej.
Wysoki topical authority pozwala prezentować stronę w sieci jako bardziej wiarygodną i wartościową, a tym samym cenniejszą dla userów i bardziej przyjazną dla algorytmów wyszukiwarek. To wszystko sprawia, że topical authority ma ogromne znaczenie i powinno stanowić dla każdej firmy kluczowy element obranej strategii SEO.
Jak topical authority wpływa na ranking w wyszukiwarkach?
Topical authority to potężny czynnik, który wpływ na rankingi wyszukiwarek. Strony o silnym autorytecie tematycznym są postrzegane jako zaufane źródła i mają tendencję do uzyskiwania wyższej pozycji, przez co przyciągają więcej ruchu organicznego.
Zatem uwzględniając w swoich działaniach autorytet tematyczny, pomagasz Google dopasować swoją treść do intencji wyszukiwania użytkowników. Oznacza to, że Twoja witryna uzyskuje większe szanse na lepszą pozycję zarówno w przypadku pojemnych tematów, jak i fraz long tail.
Jak poprawić widoczność dzięki topical authority?
Teraz, gdy już rozumiesz topical authority – podsumowanie tego, jak z pomocą tego czynnika możesz poprawić widoczność strony. Zrobisz to poprzez zdefiniowanie głosu własnej marki, zwiększenie wiarygodności, podniesienie reputacji biznesu do poziomu, który wyróżni Cię ponad konkurencję. To wszystko jest warte wysiłku, bo owoce jakie zyskasz – w tym większy ruch oraz wysoka konwersja, szybko wynagrodzą Ci czas poświęcony na budowanie autorytetu tematycznego dla swojej witryny.