Pozycjonowanie na długi ogon – strategia long tail

Strategia long tail (długiego ogona) polega na pozycjonowaniu strony na bardzo wiele słów kluczowych o znacznie mniejszej popularności niż topowe słowa kluczowe w branży. Zasada ta daje bardzo dobre rezultaty przy pozycjonowaniu małych, lokalnych firm, które nie mają dużych budżetów na pozycjonowanie i konkurowanie o najpopularniejsze słowa, które zbierają wiele kliknięć. Kluczem do sukcesu przy tej strategii jest przygotowanie bardzo obszernej listy słów i używanie zwrotów złożonych i dobrze sprecyzowanych.

Długi ogon – przykłady

Weźmy na przykład firmę deweloperską z Wrocławia. Pierwszym pomysłem na pozycjonowanie są frazy “mieszkanie Wrocław”, „deweloper Wrocław”. Tutaj jednak mamy ogromną konkurencję. Warto postawić na zwroty bardziej złożone, np. „mieszkania 2 pokojowe Wrocław”, „mieszkania na Krzychach Wrocław”, „kawalerka na Krzykach”, „mieszkania od dewelopera Wrocław”. Tworząc frazy w długim ogonie, należy je zawężać pod kątem lokalizacji oraz dostępnych produktów bądź usług.

Długi ogon – o czym warto pamiętać

  • zrezygnuj z najpopularniejszych i najbardziej konkurencyjnych fraz
  • używaj wielu złożonych i dobrze sprecyzowanych sformułowań
  • zastanów się, jakie zapytania mogą wpisywać Twoi klienci w wyszukiwarkę
  • zawęź frazy pod kątem lokalizacji i produktów/usług
  • zoptymalizuj stronę pod kątem treści
  • monitoruj efekty kampanii i wprowadzaj zmiany

Metoda pozycjonowania long tail staje się coraz bardziej popularna i coraz częściej stosowana. Najlepsze jednak efekty przynosi w połączeniu z pozycjonowaniem na popularne słowa kluczowe.

Długi ogon – dlaczego warto

Dlaczego słowa kluczowe z długim ogonem są ważne? Główny powód, dla którego słowa kluczowe z długim ogonem są ważne dla strategii SEO Twojej firmy, jest prosty: pomagają dotrzeć do najlepiej wykwalifikowanych i gotowych do zakupu klientów, którzy szukają dokładnych ofert.

Po drugie – z racji tego, że są bardziej szczegółowe, słowa kluczowe z długim ogonem są znacznie bardziej opłacalne na dłuższą metę niż słowa kluczowe z krótkim ogonem. Co więcej, nie chodzi jedynie o to, że są ogólnie lepsze dla konwersji, ale są też mniej ciężkie do wybicia się pośród konkurencji niż słowa kluczowe z krótkim ogonem.

Seria powiązanych ze sobą słów kluczowych o długim ogonie może być niezwykle potężnym narzędziem w rękach pozycjonera. Jeśli możesz konsekwentnie budować strony z odpowiednią treścią i zapewniać wewnętrzne linki, wysiłek:

  • tworzy super trafność,
  • podniesie w rankingach wszystkie powiązane słowa kluczowe.

Podstawowym celem stosowania long tail powinno być właśnie przede wszystkim stworzenie super trafności.

Kolejną ogromną zaletą długich ogonów jest to, że oszczędzasz mnóstwo pieniędzy i czasu dzięki SEO poza stroną, ponieważ nie potrzebujesz tutaj takiej samej ogromnej liczby linków zwrotnych jak w przypadku, gdy chodzi o słowa kluczowe z krótkim ogonem. Nie musieć kupować linków i nie angażować się w nudne ręczne kampanie informacyjne – każdy webmaster powinien frazy long tail również i za takie korzyści docenić.

Zbierając najważniejsze korzyści fraz z długim ogonem warto wyróżnić następujące:

  • niższy koszt,
  • dotarcie bezpośrednio do konkretnych Klientów,
  • ściąganie ruchu z niszowych fraz,
  • możliwość pisania artykułów.

Słowa kluczowe z długim ogonem to wysoce ukierunkowany ruch – przynoszą korzyści Twojej firmie, przyciągając odpowiednich klientów we właściwym czasie. Pomyśl o tym w ten sposób: używasz krótkiego słowa kluczowego, które przyciąga 100 osób miesięcznie, ale tylko jedna z nich zostaje klientem. Z drugiej strony, słowo kluczowe z długim ogonem przyciąga tylko 10 osób miesięcznie, ale cała dziesiątka szuka dokładnie Twojej oferty i zostają klientami. Oznacza to, że współczynnik konwersji dla słowa kluczowego z długim ogonem jest 10 razy wyższy niż dla słowa kluczowego z krótkim ogonem (!).