Narzędzia wspierające tworzenie content marketingu 

Czynników, które wpływają na pozycjonowanie się treści, jest wiele: unikalność treści, znaczniki meta, nagłówki, poprawność ortograficzna, linki wewnętrzne i zewnętrzne, waga zdjęć, itp. Codziennie korzystamy z kilkunastu narzędzi, które pomagają nam w tworzeniu dobrego contentu.  Dziś podzielimy się nimi z Wami.

  1. Unikalność treści

Jest kilka pomysłów na znalezienie dobrego tematu do opisania

2. Research

Mając już temat, musimy zebrać materiały. Research najlepiej zrobić w Google. Warto szukać na stronach zagranicznych.

3. Słowa kluczowe

Natężenie słów kluczowych to jedno, ale warto zwrócić uwagę na to, by tekst był przyjemny do czytania.

Narzędzia dla optymalizacji słów kluczowych:

4. Optymalizacja treści

Jeżeli Twoja strona jest na WordPressie, w optymalizacji całego tekstu, pomoże Yoast SEO. To jedna z najpopularniejszych wtyczek SEO. Pomaga ona w określeniu, w których miejscach wstawić słowa kluczowe i w jakiej ilości.

5. Sprawdzenie tekstu

Ortografia, interpunkcja, warto sprawdzić tekst również w tych aspektach

6. Multimedia

Zdjęcia, grafiki czy video to obowiązkowy element tekstów. Najlepiej sprawdzają się własne zdjęcia i grafiki, ale możemy także skorzystać z gotowych rozwiązań

Pozycjonowanie na długi ogon – strategia long tail

Strategia long tail (długiego ogona) polega na pozycjonowaniu strony na bardzo wiele słów kluczowych o znacznie mniejszej popularności niż topowe słowa kluczowe w branży. Zasada ta daje bardzo dobre rezultaty przy pozycjonowaniu małych, lokalnych firm, które nie mają dużych budżetów na pozycjonowanie i konkurowanie o najpopularniejsze słowa, które zbierają wiele kliknięć. Kluczem do sukcesu przy tej strategii jest przygotowanie bardzo obszernej listy słów i używanie zwrotów złożonych i dobrze sprecyzowanych.

Długi ogon – przykłady

Weźmy na przykład firmę deweloperską z Wrocławia. Pierwszym pomysłem na pozycjonowanie są frazy “mieszkanie Wrocław”, „deweloper Wrocław”. Tutaj jednak mamy ogromną konkurencję. Warto postawić na zwroty bardziej złożone, np. „mieszkania 2 pokojowe Wrocław”, „mieszkania na Krzychach Wrocław”, „kawalerka na Krzykach”, „mieszkania od dewelopera Wrocław”. Tworząc frazy w długim ogonie, należy je zawężać pod kątem lokalizacji oraz dostępnych produktów bądź usług.

Długi ogon – o czym warto pamiętać

  • zrezygnuj z najpopularniejszych i najbardziej konkurencyjnych fraz
  • używaj wielu złożonych i dobrze sprecyzowanych sformułowań
  • zastanów się, jakie zapytania mogą wpisywać Twoi klienci w wyszukiwarkę
  • zawęź frazy pod kątem lokalizacji i produktów/usług
  • zoptymalizuj stronę pod kątem treści
  • monitoruj efekty kampanii i wprowadzaj zmiany

Metoda pozycjonowania long tail staje się coraz bardziej popularna i coraz częściej stosowana. Najlepsze jednak efekty przynosi w połączeniu z pozycjonowaniem na popularne słowa kluczowe.

Długi ogon – dlaczego warto

Dlaczego słowa kluczowe z długim ogonem są ważne? Główny powód, dla którego słowa kluczowe z długim ogonem są ważne dla strategii SEO Twojej firmy, jest prosty: pomagają dotrzeć do najlepiej wykwalifikowanych i gotowych do zakupu klientów, którzy szukają dokładnych ofert.

Po drugie – z racji tego, że są bardziej szczegółowe, słowa kluczowe z długim ogonem są znacznie bardziej opłacalne na dłuższą metę niż słowa kluczowe z krótkim ogonem. Co więcej, nie chodzi jedynie o to, że są ogólnie lepsze dla konwersji, ale są też mniej ciężkie do wybicia się pośród konkurencji niż słowa kluczowe z krótkim ogonem.

Seria powiązanych ze sobą słów kluczowych o długim ogonie może być niezwykle potężnym narzędziem w rękach pozycjonera. Jeśli możesz konsekwentnie budować strony z odpowiednią treścią i zapewniać wewnętrzne linki, wysiłek:

  • tworzy super trafność,
  • podniesie w rankingach wszystkie powiązane słowa kluczowe.

Podstawowym celem stosowania long tail powinno być właśnie przede wszystkim stworzenie super trafności.

Kolejną ogromną zaletą długich ogonów jest to, że oszczędzasz mnóstwo pieniędzy i czasu dzięki SEO poza stroną, ponieważ nie potrzebujesz tutaj takiej samej ogromnej liczby linków zwrotnych jak w przypadku, gdy chodzi o słowa kluczowe z krótkim ogonem. Nie musieć kupować linków i nie angażować się w nudne ręczne kampanie informacyjne – każdy webmaster powinien frazy long tail również i za takie korzyści docenić.

Zbierając najważniejsze korzyści fraz z długim ogonem warto wyróżnić następujące:

  • niższy koszt,
  • dotarcie bezpośrednio do konkretnych Klientów,
  • ściąganie ruchu z niszowych fraz,
  • możliwość pisania artykułów.

Słowa kluczowe z długim ogonem to wysoce ukierunkowany ruch – przynoszą korzyści Twojej firmie, przyciągając odpowiednich klientów we właściwym czasie. Pomyśl o tym w ten sposób: używasz krótkiego słowa kluczowego, które przyciąga 100 osób miesięcznie, ale tylko jedna z nich zostaje klientem. Z drugiej strony, słowo kluczowe z długim ogonem przyciąga tylko 10 osób miesięcznie, ale cała dziesiątka szuka dokładnie Twojej oferty i zostają klientami. Oznacza to, że współczynnik konwersji dla słowa kluczowego z długim ogonem jest 10 razy wyższy niż dla słowa kluczowego z krótkim ogonem (!).

Trendy w SEO na 2019 rok

Internet ciągle się zmienia, a koniec roku to dobry moment na przygotowanie prognoz na 2019 rok. Na co zatem powinniśmy zwrócić uwagę w nadchodzącym roku, by nasza strona zyskała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania?

  • Przystosowanie stron do urządzeń mobilnych

We wrześniu Google wprowadziło Mobile-First Indexing, czyli pozycja stron w wynikach wyszukiwania będzie oceniana na podstawie ich wersji mobilnej.  Trend mobilności jest obserwowany od wielu lat, ale w 2019 roku może realnie wpłynąć na pozycje w wynikach wyszukiwania.

  • User Experience

Na UX strony wpływa wiele czynników, m.in. wygląd strony, łatwy w obsłudze interfejs, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szybkości wczytywania. Google nagradza strony ocenione jako szybkie, spójne i proste w obsłudze.

W 2019 warto sprawdzić szybkość ładowania strony Page Speed oraz zwrócić uwagę na  czytelność treści na stronie, ich kompozycję (nagłówki, paragrafy), linki wewnętrzne, jakość contentu.

  • Bezpieczeństwo danych

Od lipca 2018 roku Google oznacza jako „strony niebezpieczne” sklepy, które nie posiadają bezpiecznego certyfikatu SSL. Google poinformowało także, że obniża widoczność stron niestosujących bezpiecznego szyfrowania połączeń z serwerem. Bezpieczeństwo danych jest nie tylko istotne ze względu na obostrzenia Googla, ale ma również znaczenie dla użytkowników. Przy wzrastającej świadomości społeczeństwa, strony oznaczone jako niebezpieczne nie będą zachęcać do pozostawiania danych i zakupu produktów.

  • Wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwanie głosowe jest coraz popularniejsze ze względu na coraz częstsze używanie asystentów typu Alexa. Strony, które zostaną przystosowane do wyszukiwania głosowego, na pewno zyskają w 2019 roku. Aby sprostać wymaganiom Googla należy zastanowić się, w jaki sposób klienci będą pytać o nasz produkt. Zauważono bowiem, że przy wyszukiwaniu głosowym użytkownicy używają pełnych sformułowań z zaimkami pytającymi: czy, gdzie, jak, co. Warto je zatem stosować w opisach.

Wymienione przez nas trendy, to must have zmian, które powinno się wprowadzić na www w 2019 roku.

Social media kampanie

Co to jest RankBrain i jakie ma znaczenie dla SEO?

RankBrain to system oparty na technologii sztucznej inteligencji, który w 2015 r. został częścią głównego algorytmu wyszukiwania Google. RankBrain odczytuje słowo lub frazę, której nie zna, za pomocą swojej sztucznej inteligencji i dzięki temu może odpowiednio filtrować wyniki, w przypadku fraz, z którymi wcześniej się nie spotkał bądź, które są bardzo zawiłe. Nowy mechanizm potrafi także odszukać inne frazy lub słowa, które mają takie samo bądź bardzo podobne znacznie do tych wyszukiwanych i dzięki temu przedstawić rezultaty jeszcze lepiej dopasowane do intencji użytkownika. Jak wiadomo, ciągłe ulepszanie systemu, oddawanie wyników wyszukiwania w jak najszybszym czasie i radzenie sobie z niejednoznacznymi i bardziej skomplikowanymi zapytaniami, jest celem Google.

Dla branży SEO, fakt uczenia się algorytmu Googla i ukierunkowanie odpowiedzi na intencję użytkowników jest najważniejszy. Narzędzie RankBrain sprawia, że Google patrzy na zapytania internautów całościowo, a nie tak jak do tej pory, w oparciu głównie o słowa kluczowe. Przy tworzeniu rankingów coraz większe znaczenie ma naturalny język użytkowników.

Co za tym idzie, na pozycjonowanie strony będą miały nie tylko wpływ wyszukiwane frazy, ale także zaangażowanie internautów w content zamieszczony na stronie. Przy budowaniu i optymalizacji stron niezwykle ważne jest to, by były one zrozumiałe dla użytkowników oraz zgodne ze sposobem korzystania internautów z serwisów. Należy na bieżąco śledzić zmiany w działaniu Google i dostosowywać swoje witryny do ich wytycznych.

Wizytówka w Google – Google My Business

Google My Business, to bezpłatna usługa Googla skierowana do biznesu, dzięki której informacje o naszej firmie pokazują się w wynikach organicznych w “Grafie wiedzy”. Zawiera wszystkie niezbędne informacje o firmie: godziny otwarcia, jej adresu, galerię zdjęć, filmów, opinie klientów, wskazówki dojazdu, adres strony WWW, najświeższe posty.

W związku z tym, że wizytówka Google My Business wyświetla się po wpisaniu nazwy firmy i jest często miejscem pierwszego kontaktu przyszłego klienta z firmą, należy szczególną uwagę zwróci na to, by była kompletna, poprawna i aktualna.

Aby wykorzystać w 100% możliwości Google My Business, warto zadbać o dostarczanie aktualnych postów w ramach naszego konta. Dzięki nim możemy prezentować nowości firmowe, produkty, usługi promocje, oferty pracy, wydarzenia branżowe. Posty pojawiają się również w organicznych wynikach wyszukiwania Google’a w ramach “Grafu wiedzy” oraz w Google Maps. Jak wiadomo, regularne publikowanie treści zapewnia lepsze zasięgi i widoczności takich wpisów.

Posiadanie konta w GMB pozwala także zarządzać sposobem wyświetlania firmy w wynikach wyszukiwania w Google’u oraz w Google Maps. Warto wykorzystać to, by się wyróżnić i uzyskać lepsze wyniki na tle konkurencji.

Nowości w SEO

Dziś prezentujemy krótki przegląd nowości w zakresie SEO

  1. Protokół HTTPS

Z początkiem lipca 2018 roku przeglądarka Chrom zaczęła oznaczać wszystkie strony na protokole http jako niebezpieczne.

  1. Zmiany w wyszukiwarce grafik

Google zmieniło sposób prezentowania grafik. Zniknęły dwie funkcje: „Pokaż obraz” (wyświetlanie samego zdjęcia w pełnej rozdzielczości) oraz wyszukiwanie obrazem z poziomu wybranego zdjęcia. Po wprowadzeniu tych zmian zauważalny jest wzrost ruchu w witrynach pochodzący z wyszukiwarki grafik.

  1. Koniec Google Plus

Google ogłosiło w październiku, że zamyka serwis społecznościowy Google Plus. Ma to nastąpić w ciągu 10 miesięcy. Przyczyną jest niski ruch w serwisie – 90% sesji w tym serwisie trwało nie więcej niż 5 sekund. Problem było także bezpieczeństwo –  niedawno odkryto błąd, który mógł spowodować wyciek danych nawet 500 000 użytkowników.

  1. Mobile ma ogromne znaczenie

Google powoli zaczyna przedkładać wartość stron mobilnych nad desktopowe i to prezentacja witryny mobilnej będzie miała dla niego znaczenie w indeksowaniu.  Od początku 2018 roku Google nadaje priorytet stronom dostosowanym do smartfonów i tabletów.

  1. Zwróć uwagę na RankBrain

RankBrain jest trzecim najważniejszym czynnikiem w budowaniu rankingów i, co ciekawe, algorytm ten osiągnął swój status w zaledwie kilka miesięcy po jego wdrożeniu.  Jest to samo uczący się algorytm, który pomaga w sortowaniu wyników wyszukiwania. Więcej o tym algorytmie napiszemy w kolejnym artykule.

 

5 kroków zwiększających ruch na stronie www

Generowanie ruchu w witrynie jest kluczowym zagadnieniem w zakresie pozycjonowania stron. Im większy ruch w witrynie, tym strona ma szanse zająć wyższą pozycję w Google, a też większa ilość odbiorców zobaczy naszą ofertę. Co zatem zrobić, by skierować użytkowników do naszej witryny?

  1. Audyt i optymalizacja strony

Pierwszy krok to wykonanie audytu naszej strony. W wyniku audytu otrzymamy wytyczne pod optymalizację serwisu, których wprowadzenie automatycznie przełoży się na zwiększenie widoczności strony w Google oraz wyższy poziom ruchu organicznego

  1. Komunikacja w mediach społecznościowych

Prowadzenie kont w mediach społecznościowych i publikacja treści odsyłających do www przekłada się na wzrost ruchu w witrynie. Kluczowe w prowadzeniu fanpage jest regularne tworzenie wartościowych treści, które będą zachęcały do poznania szczegółów po przejściu na stronę. Warto prowadzić konta w różnych serwisach społecznościowych:  Facebooku, Instagramie, Twiterze, LinkiedIn i dostosowywać treści do formatów najpopularniejszych w tych serwisach.

  1. Tworzenie i optymalizacja treści w serwisie

Starając się o zwiększenie ruchu w witrynie, pamiętajmy o tworzeniu wartościowych treści w ramach serwisu i ich optymalizacji. Szczególnie ważne jest tworzenie systematycznie treści o dużej wartości merytorycznej. Pamiętajcie, by zamieszczać w nich słowa kluczowe, zoptymalizować nagłówki, uzupełnić opisy podstron, dodawać ciekawe infografiki/zdjęcia nazwane we właściwy sposób.

  1. Publikacja treści na zewnętrznych stronach

Publikuj artykuły sponsorowane w serwisach branżowych, opatrzone linkiem do Twojej www. Udzielaj się na forach, blogach, w mediach społecznościowych. Włączaj się do dyskusji i polecaj swój produkt. Pamiętaj tylko o tym, by było to naturalne.

  1. Płatny ruch

Prócz bezpłatnych form budowania ruchu, warto zastanowić się nad płatnymi rozwiązaniami. W szczególności kampaniach Google AdWords, reklamie w mediach społecznościowych czy reklamie display. Zwiększy ona nie tylko ruch w witrynie, ale też pozwoli nam na dotarcie do nowych potencjalnych klientów z ofertą.

 

Znaczenie ikon na stronie internetowej

Coraz częściej na stronach internetowych pojawia się więcej grafik, infografik i prezentacji. Ikony stanowią oryginalny element identyfikacyjny marki, ale także pomagają w interpretowaniu różnych zakładek.

Najlepiej znaczenie ikon można przedstawić przyrównując je to pilota telewizyjnego. O ile prościej wybierać konkretne guziki z ikonami, które w szybki sposób nawiązują do funkcji klawisza. Gdybyśmy pod każdym guzikiem mieli umieszczać znaczenie funkcji byłoby to nie tylko nieestetyczne, ale także niepraktyczne.

Przyjemna różnorodność

Ogromną zaletą ikon na stronach internetowych jest ich różnorodność. Pomiędzy zbity blok tekstu czy strukturę strony wstawiamy elementy graficzne, które w prosty i przyjemny sposób nawigują nas po mapie strony. Dzięki temu treści są lepiej przyswajane, szybciej odnajdujemy potrzebne nam informacje, a strona wygląda na zadbaną i estetyczną.

Wielkie znaczenie

Jak w przypadku porównania z pilotem telewizyjnym, ikony ukrywają wiele konkretnych znaczeń. Dzięki jednemu obrazkowi odgadujemy funkcje i ukryte zagadnienia każdej zakładki. O ile prostsze wydaje się wypisanie kategorii usług w oparciu o charakterystyczne ikony, a nie monotonne opisy. Nawet niewielkich rozmiarów ikony są dla nas bardziej czytelnie niż obszerne wyjaśnienia.

Jak wybrać ikony na stronę internetową?

Po pierwsze, muszą być one czytelne. Grafika powinna bezpośrednio nawiązywać do nawigowanego obszaru strony. Użytkownicy naszej strony internetowej powinni w szybki sposób zrozumieć prezentowane ikony. Ważna jest także jednolitość stylu ikon. Powinny one być w podobnym stylu. Dzięki temu zachowamy identyfikację wizerunkową firmy. Pomoże w tym także jednolitość kolorystyczna.

Przy tej jednolitości kolorystycznej warto się zatrzymać nieco dłużej – choć warto postawić tutaj pytanie: czy ktokolwiek musi się jeszcze zastanawiać, dlaczego warto trzymać się istniejącej palety kolorów marki / logo? Chodzi o branding i przyjemną dla oczu wizualizację, harmonię i spójność.

Przypominamy: ikony odgrywają ogromną rolę w tożsamości marki i przekazywanych komunikatach. Jeśli uważasz, że kolory marki są zbyt jasne i zbyt słabe, aby mówić tak głośno, jak potrzebujesz ikon, sugeruję wybranie różnych odcieni istniejącej palety.

Jeśli obawiasz się, że ikony nie będą do końca czytelne – spróbuj zastosować etykiety. Będą one stanowiły krótkie, konkretne tematy danego działu. Dobrze rozmieszczone na stronie wpłyną pozytywnie na jej estetykę.

Ikony na stronach internetowych są coraz popularniejsze. W łatwy sposób nawigują użytkownika, w krótkiej formie tłumaczą kontekst i poprawiają wygląd strony. Warto poświęcić chwilę na dopracowanie ich, bo to wpłynie na jakość naszej strony.

Gdzie szukać darmowych ikon na stronę?

W dzisiejszych czasach nie jest trudno odszukać miejsca z darmowymi ikonami – sęk w tym, aby były to strony, na których przeszukiwanie warto poświęcić swój czas. Mamy kilka takich pewniaków:

Oczywiście w sieci jest ich o wiele więcej, niemniej jednak warto zacząć od listy powyżej, gdzie już można natknąć się na dość obfite zasoby i ich różnorodność.

Nawigacja przyjazna SEO

Pozycjonowanie polega na współdziałaniu wielu elementów strony. Jednym z nich jest odpowiednio przygotowana nawigacja. Pozwala ona sprawnie poruszać się po stronie, bezpośrednio przenosi nas do szukanych podstron i pomaga w czytaniu mapy strony. Dzięki dobrej nawigacji użytkownik dłużej pozostaje na stronie, nie jest zirytowany ciągłym szukaniem, a jego pobyt na stronie kończy się zakupem produktów lub usług. Jak powinna wyglądać nawigacja, która generuje zyski i wysoką pozycję w wyszukiwarce?

All in one

Jednym z rozwiązań jest umieszczenie na swojej stronie zakładki menu. Po jej wciśnięciu rozwijają się ikony poszczególnych podstron. Świetnym przykładem takiego menu jest to przygotowane przez Google. Po wciśnięciu menu wysuwają nam się takie zakładki jak poczta, dysk, wyszukiwarka, czy kalendarz. Dzięki temu w szybki sposób znajdziemy informacje, których poszukujemy. Zakładki możemy dowolnie modyfikować tak, aby odpowiadały naszym oczekiwaniom. Rozwijane menu to sposób na porządek i przejrzystą stronę przyjazną SEO.

Filtrowanie

Myśląc o nawigacji strony internetowej warto poszerzyć kąt patrzenia i skupić się na filtrowaniu konkretnych danych. Niemal na każdej stronie powinna znaleźć się zakładka szukaj. Warto, aby taka wyszukiwarka posiadała wiele filtrów, w zależności od naszej działalności.  Dzięki wpisywanym w niej frazom i odpowiednio ustawionym filtrom możemy szybko odnaleźć interesujące nas zakładki.

Linkowanie

Nawigacja prócz menu oraz filtrowania dotyczy także linkowania. Warto wśród treści na stronie umieszczać wewnętrzne linki. Pozwoli to użytkownikom na natychmiastowe przejście na interesujące go podstrony oraz znalezienie produktów czy usług opisywanych w artykułach. Dzięki takiemu nawigowaniu zakup klienta staje się jeszcze bardziej prawdopodobny.

Warto na sam koniec pamiętać, że nawigacja sama w sobie nie jest elementem, który bezpośrednio podlega pod pozycjonowanie. Jednak odpowiednio zaprojektowana może pośrednio wpływać na wysokość naszej strony w wynikach wyszukiwania. Proste i czytelne menu pozwoli na szybkie poruszanie się po podstronach. Dokładnie przygotowana wyszukiwarka, dzięki odpowiednim filtrom, pomoże w szybkim wyłanianiu trafnych informacji. Natomiast linkowanie wewnętrzne podkreśli przydatność wartościowych treści na stronie, pozwoli na bezpośrednie przechodzenie do produktów i usług oraz zwiększy prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Sprawna nawigacja na stronie to zadowolony użytkownik, który w efekcie szybko stanie się stałym klientem.